Ute faller snön...

Snön bara vräker ner utanför mitt fönster. Mysigt! Men (ja, det kommer naturligtvis ett men) besvärligt. Nu måste jag ju skotta fram bilen och böka innan jag kan brumma iväg till mor och far för att botanisera efter skridskor på deras vind. Jag ska ha gamla damskridskor på min bro. Punkt. Mannen får tycka att jag är galen. Men jag VET att jag kommer att få det så mysigt nu när jag ska städa bort/byta ut hösten på bron mot en jul/vinter variant. Bort med pumpor och gamla äpplen. Fram med vit sisal (snö) och min skidåkande ren/älg, en gammal och nött vit stol, lykta och damskridskor. Kanske får en eller ett par tomtar också flytta ut på bron.

När jag ändå är uppe och bökar på vinden ska jag också ta och plocka ihop lite av mina gamla barnböcker och ta med dem hem till Luran. Liksom min älskade gris. Jag hade egentligen velat köpa en Mileg gris till Luran (liknande bamsen som Lotta på Bråkmakargatan har) men det får bli senare när plånboken tillåter. För jag lyxadetill det igår kväll och klickade hem lite härligheter från Elsas hem. Vad det är? Det får ni se när paketet kommer!

Däremot tänkte jag dela med mig av tre tips hämtade och inspirerade från Allt i hemmets Julspecial.

1. Paketkalender i all ära - men vad ska man stoppa i alla dessa paket?! Ett bra tips är att köpa en byggsats eller ett paket lego, slå in ett par bitar för varje dag, och på själva julafton får barnet de sista bitarna + beskrivningen. Det kan vara bra att börja med ett paket innehållande en fin plåtburk eller dylikt för att samla bitarna under resans gång, så att inget kommer bort. Jag tycker detta är en toppen idé - för nu har barnet något att syssla med en liten stund på julaftonens morgonl innan tjatet om "när kommer tomten mamma?" drar igång igen.

2. Frostad frukt kan vara ett otroligt vackert blickfång. Och är dessutom jätte lätt att fixa själv! Ta tex päron, äpplen och vindruvor och pensla dem med äggvita och doppa dem sedan i socker. Låt torka och lägg sedan upp på ett vackert fat.

3. Patinerade lerkrukor är vackert men dyrt att köpa om an inte skulle ha ett lager på lut i ett uthus, växthus eller bod. Ett enkelt sätt att fixa den looken är att pensla vanliga lerkrukor med filmjölk och sedan låta detta torka. Slipa lite lätt och dutta på mer filmjölk får att få det att se "äkta" ut. Sätt sedan hyachinter eller andra julblommor i krukorna. Eller varför inte göra som Peppar och vanilj och plocka in lite blåbärsris eller mossa? Av mossan kan man sedan göra vackra "bollar" att lägga i krukorna. Enkelt, snyggt och fraförallt gratis!

Nej, nu ska jag smita ner i källaren och se över mitt syltföråd, jag hade nämligen tänkt börja mitt julbak med att baka Hallongömmor med kanel till veckan.






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: