Summering av jakten

Kaffe
Mer kaffe
Till passet
Klättrar upp i tornet och laddar bössan
Slår på radion
Hunden skäller ståndskall ett par hundra meter bakom mig
Fel vind
Älgen eller älgarna får vind av mig och går ur området
Hunden är lika glad för det - hakar på ändå
Fryser
Fikar
Samlas och avbryter jakten
Hunden är fortfarande borta...
Åker hem
VARFÖR vill det sig inte?!

Hoppas mannen och pappa haft bättre lycka...



Lina säger

Varför jagar du? Det är ju så jävla hemskt att det inte är sant. Dödar oskyldiga älgar och andra djur utan anledning, tror du inte att de har känslor och en familj som saknar dem efteråt?

Djurplågare

2008-10-26 @ 17:43:06
Therese säger

Svar Lina: Jag jagar för att jag äter kött. Jag anser det mer etiskt och humant att skjuta en älg i skogen och ta vara på denna än att köpa sitt kött över disk i butik. Dessa djur har "odlats" enbart för sitt kötts skull vilket jag anser förkastligt. Att jaga medför stort ansvar, man avlossar inte skott för att "plåga" djur utan avsikten är att jakten skall ske så humant en jakt nu är möjlig att genomföra. Vidare har jag respekt för djur och natur, det är en gåva som vi människor måste vara rädda om och förvalta och visa hänsyn. Miljöförstöring och konsumtionssamhället i stort är faror som jag är observant på och försöker ha i åtanke i mitt dagliga leverne. Men att "disneyfiera" djur och tänka på dem i termer av att de mister en familjemedlem är att gå väl långt. Kon stöter ifrån kalven redan efter ett år, och älgoxar tvekar inte att skada/döda kalvarna om de är "ivägen" när brunsttiden infaller. Att älgstammen kontrolleras genom jakt är ett annat faktum. Avskjutning gör att trafikolyckor med vilt hålls inom rimliga gränser, liksom betesskador på den odlade skogen. Jag anser mig vara en ansvarsfull människa och jägare och INTE en djurplågare. Jag har själv hund och tar avstånd från alla former av djurförsök. Du ser kanske detta som dubbelmoral, jag anser att jag tar ansvar för att jag är köttätare. Jag liksom björn/varg dödar endast det jag äter (vilket jag som sagt gör med gott samvete). Jag jagar INTE för att få trofeer eller en "häftig" jaktupplevelse. Jag respekterar dock dem som avstår från att äta kött av etiska och moraliska skäl, bara de då inte går klädda i kläder, skor eller använder produkter som innehåller skinn, päls eller andra animaliska substanser (vanligt i tex godis och smink). Jag förutsätte att du valt att leva på detta sättet och att vi därför inte kommer att kunna nå ett samförstånd vad gäller jaktfrågan, men hoppas att du liksom jag kan respektera andra människors sätt att leva.

2008-10-26 @ 18:40:14
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: