Nostalgi

Talade just med svärmor, och då kom vi in på bakning. Hon hade bakat glödhippor i går, gissa om jag blev nostalgisk?! Sist jag åt sådana måste ha varit i slutet av 80-talet... Min farmor brukade sno ihop sådana på en höft, och jag bara älskade dem som barn. Undra just om de är lika goda nu när man är vuxen? Jag fick i alla fall receptet av svärmor, och måste nog provbaka det inom en snar framtid!

Svärmors glödhippor (ca 20 st)

Ingredienser och "så här gör du":


2 ägg

2 dl socker

Se till att vispa detta ordentligt! Använd gärna elvisp.


Tillsätt därefter 150 gr smält margarin (ska vara ljummet)

Rör i 1dl creme fraiche

4- 4½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker


Klicka därefter ut smeten på en bakplåt med bakplåtspapper.


Grädda ca 10-15 minuter på 200 grader mitt i ugnen.




erika säger

Mmm, gott m hyppor! Mina favorithyppor gör...trumvirvel...KIA!...dom är inte å busa med! :)

2008-09-24 @ 23:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: