Tandooribullar i chilisås

Igår gjorde jag en av mina mer lyckade improvisationer i köket (jag gör nämligen många mindre lyckade...). Jag slog till och gjorde hemmagjorda köttbullar, men kryddade upp dem med Sharwood´s Tandoori Curry Paste (medium). Sedan lade jag de nästan färdiga köttbullarna i en tomatsås med chilismak där de fick puttra färdigt tillsammans med gröna ärtor. Jag serverade tandoribullarna tillsammans med pasta, och när det knappt blev någon matdosa över trots en väl tilltagen laddning är det bara att inse att detta var något som gick hem hos familjen Bjärstig! Till och med Luran gav tummen upp. Så här kommer receptet för er som vågar er på att pröva...


Tandoribullar i chilisås

Du behöver:

Drygt ett halvt kilo älgfärs
Lite ströbröd som får svälla i vatten
1 ägg
2 msk av Sharwood´s Tandoori Curry Paste
Salt och peppar

1 fp krossad tomat
1 fp krossad tomat smaksatt med chili
1 fp frysta gröna ärtor
Salt och peppar
Olja

Gör så här:

Rör ihop en jämn och fast smet. Rulla köttbullarna, gärna en lite större modell. Jag "försteker" dem sedan i microugnen, dels håller de då ihop bättre, dels går det fortare att steka dem. (Snabbt = bra i min värld)

Häll lite olja i en djupare gryta och tillsätt de krossade tomaterna, krydda. När tomatsåsen kokat upp lägger man i de nästan färdiga köttbullarna samt de gröna ärtorna. Sjud på svag värme tills ärtorna är varma och servera med en god pasta - gärna fullkorn.

Smaskens!



Emma säger

Alla filmer är grymt bra som är tecknade :D



Damma av den, skoter är så jäkla skoj :)

Haha, just ja ;) De måste vi komma ihåg! Desamma du, klappa dobby från mig :D

2009-02-20 @ 12:12:49
URL: http://pyzens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: