Lilla "hallen" i källaren

Jag kom på att jag inte visat mitt senaste avklarade projekt - fortsättningen på källarbestyren. Tidigare fräshade jag ju upp trappen ner i källaren, och i höstas var det tvättstugan som fick sitt. Nu var det alltså lilla "hallen" som fick lite ny färg. Tyvärr är den enda "förebilden" jag har av golvet, men jag kan meddela att väggarna var allt annat än vita, samt att det var en massa bråte på hyllan som nu rensats upp. Ett hyllpan har dessutom tagits bort och min egenhändigt laserade byrå har istället placerats där. Byrån inrymmer mina och mannens underkläder och sockar - vilket är praktiskt då vi duschar allt som oftast nere i källaren. En dörr har också plockats bort och ersatts med ett drapperi.

Så här såg golvet ut tidigare:


Foto: Privat


Blått blir grått...


Foto: Privat


Och en rejäl svart och vit trasmatta är det skönt att sätta fötterna på när man varit nere och duschat, för betonggolv är inte allt för varma...



Foto: Privat


Bra förvaring är a och o tycker jag, det är ett enkelt sätt att få det att se "städat" ut! Jag är således jätte nöjd att jag har så många svart/vita förvaringsaskar, dom slukar massor med skräp...



Foto: Privat


Tidigare var byrån en hemsk furufärgad historia, men lite panellasyr och 15 (!) minuter senare blev den så här fin. Jag är i alla fall jätte nöjd med arbetsinsatsen kontra resultatet. Lite "krimskrams" gör källaren mer ombonad. Precis som i tvättstugan är svart accosearfärgen. Jag längtar tills jag städat ur bastun så vi kan tända ljusen och mysa medans vi bastar...



Foto: Privat


Skräpet i bastun är tänkt att flyttas in hit, det vill säga till skrubben under trappen. Tidigare var där en dörr, men den är nu ner plockad. Dels för bättre cirkulation, dels för att hallen annars endast bestod av uppställda dörrar. Den kändst trång och allmänt bökig.  Precis som i trappen hängde jag upp en tunn gardinlängd som "drapperi". Det blev enhetligt och en snygg och billig lösning på dörrproblemet. Övriga dörrar är beig/rosa, vilket såg hemskt ut när golvet var blått, men nu när golvet är grått och väggarn vita så är de inte alls lika hemska. De gör faktiskt källaren lite "varmare", så jag har inte allt för bråttom med att måla om dem - det är långt nere på prioriteringslistan.



Foto: Privat


Väggarna blev så mycket ljusare när ny vit färg kom upp! Det enda som återstår är att byta ut elcentralen. Från början tänkte jag sätta upp en liten gardinstång och hänga för ett vackert svart/vitt tyg eller sätta upp en hylla med en gammal resväska på som man sätter fast på väggen. Man tar alltså bort ena sidan på resväskan och trär den över elcentralen. När man vill åt propparna öppnar man helt enkelt resväskan. Jag såg denna lösningen i en blogg och tyckte den var uppfiningsrik och kul. Men elekrikern skulle dyka upp inom loppet av 4-5 veckor, och så länge kan jag nog stå ut - speciellt med tanke på att det redan sett ut så här i drygt fyra år...




Nina säger

Skiit fint! Fräschare källare får man nog leta efter!

2009-01-20 @ 20:10:59
URL: http://ninuz.blogg.se/
Sanna säger

Det blev jätte fint, du och jag har då verkligen mycket lika smak. Du är ju så duktig vännen...

Kramar om dig



Föresten så är du varmt välkommen hit och kolla om du vill =)

2009-01-20 @ 20:19:20
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Maggan säger

Kom just att tänka på burkar och sånt... Om det är så att du hittar snygga glasburkar utan text, så har jag en kompis som graverar.. Kan ju var bra att veta.

Själv är jag på jakt efter oblekta/linfärgade "gympapåsar", d v s med dragsko. Tänkte att det kunde fuinka bra till t ex klädnypor (jag har engelska s k pegdolls-klädnypor) och liknande, som just nu bor i systempåsar (bra till mycket s). Har du sett något sånt? Får väl sy i värsta fall.

2009-01-20 @ 22:08:25
URL: http://mims1.blogg.se/
camilla säger

Jag säger bara det. Kanonsnyggt. Fattar inte hur du hinner med allt. Själv händer det absolut ingenting...å så får det vara till i juni när skolan är över. Men jag är otålig nu, det ska Gudarna veta.

Är det imorgon som du åker?

Ha det så bra. Kram till dig.

2009-01-21 @ 08:24:53
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
Anonym säger

Jag har ett super stort hus. Har bott här i 20 år. Som konstnär har jag pillat nästan överallt. Vad fint du gjort. kraam

2009-01-21 @ 11:53:10
URL: http://www.purplerain.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: