Pernillas jul?


Foto: TV4 /Daniel Ohlsson

Var det någon av er som i går kväll såg det första avsnittet av Pernillas Jul på TV4+?
Jag missade det helt... Får det tummen upp eller ner?

Å på tal om hysterin i massmedierna,
nu lutar jag mig bara tillbaka och skakar på huvudet.
Veta ut eller in, skratta eller gråta?!
Rätt eller fel?

Jag är nöjd med mitt beslut att avstå,
och jag stärks i det beslutet hela tiden.
För vad säger forskningen om effekterna på längre sikt,
låt säga 5-10 år? INGET, för sådan forskning finns ju inte ens i dagsläget...
Osökt tänker jag på neurosedyn.

Förkylningar har mänskligheten överlevt i alla tider,
jag tror bestämt även att det har en viss funktion.
Så här råder försiktighetsprincipen, förkylningar
vet vi massor om, men inte vaccinet.

Men bara för att jag skriver detta kommer
baconsjukan med all säkerhet att härja på just
Sockenvägen - å då får ni säga, vad var det vi sa ;-)

Och alla ni som tagit sprutan, jag är övertygad om att
just NI gjort rätt utifrån era övervägningar, så jag
vill absolut inte skriva någon på näsan vad som är 
rätt eller fel! Okej?




* * *

Dagens tävlingstips:



Vinn julig Cult hos Living Interiör
Tävlingen pågår till den 29 november.



Alexandra säger

Åh en till som är gravid :) Ser att du och jag är rätt lika långt gågna! Du är några dagar förre mig! :) När är det beräknat att du ska ha? Ha en bra dag! Kram

2009-11-26 @ 10:01:41
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/
Nikita säger

Tipsar dig om en ny tävling i min blogg

Vinn en VALFRI pusselpall från Bonde of sweden

värde 895-1195:-

Tävla här:

http://nikital.blogg.se/2009/november/tavling-vinn-en-valfri-pusselpall.html

2009-11-26 @ 10:04:14
URL: http://nikital.blogg.se/
Alexandra säger

okok =) För mig är det beräknat till den 23:e :) Men sen vet man ju aldrig den kanske vill komma tidigare eller senare ... Men för mig spelar det ingen roll.. bara den kommer ut när han känner att han är klar för att kunna överleva.. :) Vet du kön ännu? Kram

2009-11-26 @ 10:05:58
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/
Vendela säger

Får återkomma senare ikväll med en recension av Pernillas jul. Spelade nämligen in det eftersom det krockade med "Morden", så ikväll tänkte jag se det istället :-)



Ja, jag är utless på allt tjat om vaccinet!! Inte underligt att det blir kaotiskt och köer vid vacc.centralerna - grrr!



Kram på dig!

2009-11-26 @ 10:37:13
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Alexandra säger

Jaha okey.. Jo vi har tagit reda på kön. och det är en liten kille vi väntar! :) Kram

2009-11-26 @ 10:38:48
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/
Angelica säger

En arbetskompis till min sambo hade en föredetta fru som var läkare och hon hade förbjudit hela familjen att ta vaccinet. Än om det inte gav några biverkningar i samband med vaccinet finns det inga forskningar på vad det kunde göra om 10 år.

2009-11-26 @ 10:49:55
URL: http://gekaeriksson.blogg.se/
Therése säger

Hade ingen aning om att hon skulle ha ett eget jul tv-program!

Får väl kolla in nästa avsnitt!

Du får ha en underbar dag....KRAMIS!!!

2009-11-26 @ 10:57:34
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Kia säger

Jag är också nöjd med vårt beslut! Att låta hela familjen vaccinera oss!

Jag skulle inte kunna leva med mig själv om de hände barnen något som jag kunnat förhindra.

Velade mycke fram och tillbaka innan jag slutligen bestämde mej.

De är bara gubben som inte tagit vaccinet ännu men han tar så fort alla "vanliga" får ta!



Kram kram

2009-11-26 @ 11:24:47
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
Josefin säger

Är också nöjd med mitt beslut att vaccinera mig. Alla omkring har vaccinerat sig, varenda läkare jag pratat med har sagt åt mig att det är självklart (jag tvekade inte en sekund).



Fler har dött av influensan än av vaccinet, och vet alla vad vaccinet innehåller som man ger till barn? Jag har inte träffat någon än som kan redovisa det som privatperson. Så mycket snack! Som vanligt...



Det är upp till var och en att välja men jag skulle tro att de som inte väljer att vaccinera barnen ångrar sig bitter ifall att barnen blir dödsjuka. MEn de får väl stå sitt kast då de haft chansen men tackat nej...

2009-11-26 @ 11:37:30
Verra säger

Skönt att det finns fler skeptiska. Jag resonerar precis som du. Och sprutan innehåller ju tydligen kvicksilver. Känns ju inte sådär jättebra.

Men jag står i valet och kvalet om vi ska vaccinera oss eller inte. Det lutar väl åt att vi gör det..men jag är lite rädd det erkänner jag. För ingen vet ju hur det påverkar oss på sikt. Precis som du skriver.

Pernillas jul var helt okej. =) Dock lite flamsigt..men kul att få lite jultips. Men ingen slår Leila..det är en sak som är säker. ;-)

Kram Verra

2009-11-26 @ 11:50:16
Sockenvägens Söta säger

Josefin - eller så får man som förälder bittert ångra sig att man tog vaccinet som gravid för att det gav fosterskador... eller gav de små barnen annan biverkning. Usch, sådant kan man aldrig veta - kan man då förlåta sig för att man inte var mer försiktig? Usch detta är jätte svårt och ALLA måste följa just sitt HJÄRTA.

Verra - ja när jag väl fött kommer nog jag ta sprutan om det är aktuellt å gubben ska också ta, men itne vår dotter på snart två, och som sagt inte jag så länge jag är gravid.

Låter som Pernillas jul är värd att se nästa gång, men jag håller med att Leila är svårslagen :-)



KRAM på ER!

2009-11-26 @ 12:00:43
URL: http://lurans.blogg.se/
Nina säger

Är spy less på detta tjat om vaccinet =/ Vet fortfarande inte hur jag ska göra med Sam. Blev ännu mer skeptisk då jag hörde att dom måste ta två doser av den där skiten!

Men måste bestämma mig tills imorron!



Ja ljusfatet får duga helt enkelt. Ids inte göra nått nytt iaf! och mannen får tusan tycka om det oxå ;-)

Jag hoppas att jag hinner göra nått vettigt idag medans Sam sover. Julstädade ju och gjorde så fint inne hos Melvin men nu ser det ut som en bomb har utlöst där inne! Mutter!!!

Så jag måste städa därinne IGEN!

Hoppas Svea är piggare snart!

Men hon har säkert det toppen med sin far!



Kramizar!

2009-11-26 @ 12:02:50
URL: http://ninuz.blogg.se/
Madelen säger

Ja de är som du säger att man gör de som känns rätt för en själv och ens familj.

Men ja läser inte alla artiklar som finns på nätet om detta. Då vågar man nog inte göra nått.

Men sen så är de så att media vet ju inte bakgrunden till dödsfall eller biverkningar alla gånger,de mesta är ju sekretesslagt. Så de få ju bara veta en bråkdel av de som de kanske handlade om.

Ja har bestämt att vaccinera min lille.

Å de känns bra. Sen vad som är rätt eller fel,finns nog inte. Men just medias utspel skiter ja i!

Ha en bra dag :) kram kram

2009-11-26 @ 12:07:11
URL: http://maddeochpojkarna.blogg.se/
Nina säger

Ja tänk om någon kunde bestämma åt en iaf! Eller ja, Mikael tycker ju att vi ska vaccinera Sam men det beror nog på att hans kära mor har sagt att det är ju SJÄLVKLART att man ska vaccinera sig =p

Annars så skulle han nog inte tycka så... Mami´s boy ;-)

Skit samma! Ska grunna lite på mitt beslut! Återstår att se imorron hur jag gör. Skulle aldrig förlåta mig själv om Sam får några men efter vaccinationen... Usch =/ Är ju själv inte rädd för gris sjukan. Tycker att det hela verkar va uppblåst bara! Hade aldrig tagit den om jag inte haft barnen!



Jo, nog har han stylat om sitt rum nog alltid! Djup suck!

Kramar igen!

2009-11-26 @ 12:28:21
URL: http://ninuz.blogg.se/
Therese säger

Hade ingen aning om hennes program!? Måste kika på det nästa gång! Vi vaccinerade oss men jag vet inte om vi gjort rätt eller fel....kändes bra då och känns bra nu i alla fall......man blir ju rädd när folk som man känner blir jättesjuka...då är det liksom för påtagligt....här har baconfebern börjat sprida sig dessvärre....



Hoppas du och magen mår bra!!

2009-11-26 @ 13:00:01
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
sara säger

Hej hej :)

Grattis till lurans lilla kusin. Vad kul att ha kusiner som är så nära i ålder.

Jag såg halva Pernillas jul igår. Tyckte det var lite flamsigt och tramsigt. Maten de gjorde kändes inte särskilt julig heller.

Jag tog en liten paus i julstädandet för att få lite härlig inspiration från dig :)

Tänkte lägga upp lite bilder på bloggen sen. Det är väl dax att ta ta i bloggandet nu..hihi

Stor kram

2009-11-26 @ 13:24:33
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Åsa säger

Jag tänker oxå på neurosedyn! Jag ska inte vaccinera mig! Rätt eller fel.. det får väl tiden utvisa. =)

Kram!

2009-11-26 @ 13:31:22
URL: http://ostor.blogg.se/
krajamaria säger

Pernillas jul får tummen ner av mig...

2009-11-26 @ 19:21:07
URL: http://krajamaria.blogspot.com/
Jenny säger

Åhh denna svinen. Jag blev så taggad på ditt inlägg att jag skrev ett eget istället för att kommentera. ;) hahahaha

2009-11-26 @ 21:52:14
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
cecce säger

Är högst tveksam till vaccinationen men valde att ta den till slut. Rätt eller fel?? Lär kanske visa sig. Vem vet!



Kram

2009-11-26 @ 23:46:20
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
marie säger

Nu måste jag bara skriva på näsan!!!

"Förkylningar har mänskligheten överlevt i alla tider."

Javisst, mänskligheten kommer inte att utplånad av influensa. Men några människor kommer definitivt att stryka med.

"Om vaccin vet vi inte..."

Man har vaccinerat mot influensa iallafall sedan 1977, så man har stor kunskap om vaccin.

Men allting har biverkningar...



2009-11-27 @ 14:53:56
Sockenvägens Söta säger

Marie - ja, som sagt, förkylningar har vi dragits med sedan stenåldern, och de har skördat sina offer, men det är naturens gång, finns nog många gamla som ligger på hem odyl som vill lämna jordelivet och välkomnar en förkylning... Nu har vi dock möjlighet att hjälpa dem med kroniska sjukdomar osv, och ska då naturligtvis göra det med exempelvis vaccinationer. För läkarvetenskapen går ju frammåt.

Och jag gåller fast vid att just DETTA vaccins effekter är ej ännu helt klarlagda, det är snabbframtaget och ej ännu helt beprövat, för alla vaccin har ju inte samma beståndsdelar, mao har INTE detta vaccin funnits sedan 1977. Som i ett mänsklighetens tid på jorden perspektiv är en synnerligen kort tid...

Så visst vet man mycket om vaccin i allmänhet, men detta om jsut detta vaccin, nej där håller jag inte med dig. Men som tur är så tänker jag itne skriva dig på näsan för det ;-P Alla får ha sin åsikt, du med!

2009-11-27 @ 16:56:28
URL: http://lurans.blogg.se/
Sara S säger

Oj, men huvudsaken alla är nöjd och glad över sitt beslut känner jag! Hade jag bara läst i media om vaccinet hade jag avstått, men efter mitt samtal om för-och nackdelar med överläkaren på infektion i umeå där jag har min tjänst. Så insåg jag att jag nog skulle ändra mig, så nu är hela familjen vaccinerad, och det gick jättebra utan biverkningar än så länge ialf:)

2009-11-28 @ 20:13:52
Sockenvägens Söta säger

Sara S - så sant! Och jag tror precis som du, att allt beror på vilka informationskällor man har och hur man bedömmer deras trovärdighet osv, en överläkare har nog alla rätta argument för som gör att man känner sig trygg! Skönt att ni dessutom slapp biverkningarna, önskar dig/er en riktigt mysig första advent! KRAM

2009-11-29 @ 09:08:39
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: