Systrarna Eisenmans fluffiga frusna polkagrispaj


Foto: Roland Persson / Recept.nu

Pajdeg
20 småkakor med smak av choklad
2 msk kakao
25 g smält smör eller margarin

5 dl vispgrädde
1 burk marshmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar + några till dekorering

Chokladsås
125 g mörk choklad
75 g smör
0.5 dl strösocker
0.5 dl sirap
1 nypa salt
0.5 dl vatten

Gör så här:

1.
Kör kakor, kakao och smör i en matberedare.

2. Tryck ut smulblandningen i en pajform med höga löstagbara kanter. Ställ in i frysen.

3. Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff och några droppar pepparmyntsolja eller efter smak.

4. Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål och ställ åt sidan.

5. Krossa polkagrisarna i en mortel. Blanda ner i den större mängden kräm.

6. Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet.

7. Ta resterande kräm och blanda i några droppar karamellfärg. Klicka ut den röda krämen över den vita i formen.

8. Gör med en kniv ett virvlande mönster i krämen.

9. Ställ in pajen i frysen i minst 5 timmar. Ta fram den 10-15 minuter innan den ska serveras. Dekorera med polkagrisar.

10. Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad har smält.

11. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig.

12. Servera såsen varm eller kall till pajen.


Är det någon av er som har prövat detta recept?
Jag är grymt sugen på polkagrisar för tillfället,
så jag kanske testar den i helgen...




Bus säger

Hej på dig!

Fy 17 att jag jobbar för annars så hade jag kommit bums för den pajen låter kanon. Fast jag är ju ledig på söndag men...då är det barnkalas här i huset.

Hoppas att allt är bra med er alla. Hörs sen. Kram kram

2009-10-02 @ 10:40:01
Pysseliten säger

Det ser smarrigt ut :) Jag köpte på mig ett gäng polkagrisar i Ullared .Har ledig helg mina barn önska att jag skulle göra dumlekakor ,vi får väl se :)

2009-10-02 @ 11:18:57
Emelie säger

Åh, både ser och låter sjukt gott.

Dela med dig av resultatet om du testar, hihi

Kram & Trevlig Helg!

2009-10-02 @ 13:13:57
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Mija säger

Men GUD så gott det där lät! Suck. Tur att det är lördag imorgon, för jag är sååååå sjukt godissugen så jag nästan skakar.. ;)



Trevlig helg på dig och de dina. Klapp på magen också.. ;)

2009-10-02 @ 17:16:38
URL: http://mammamija.blogg.se/
Anna säger

2009-10-02 @ 17:20:01
Maria säger

Har inte testat den men den ser EXTREMT god ut!! Höll faktiskt i Vinterns Söta som dom hade på extrapris på Åhlens, men den kostade endå 179 å jag blev lite snål...ågrar mig nu...Den boken är juh SÅ härlig!!

Kram

2009-10-02 @ 20:09:00
URL: http://cupcake.blogg.se/
Bantarbritta säger

Såntdär får man inte visa för en gravid kvinna! :o Det såg ju inte liiite gott ut heller... ujujujuj!

2009-10-02 @ 21:00:32
URL: http://bantarbritta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: