Loppis abstinens




Idag är det en sådan där dag jag önskar jag bodde på en större ort,
en ort med lite fler affärer, men kanske framförallt ett utbud av
loppisar och secon hand butiker.

När jag bodde i Staden så var jag ofta på Myrorna med min goa vän
Anna - och som vi brukade fynda... Det var tider det!

Det har en viss tjusning att "hitta" något som varit skräp för någon annan,
men som man själv ser har en stor potential. Kanske kan prylen användas
på ett nytt sätt eller i ett annat sammanhang, eller så kan man kanske
trolla med lite sprayfärg?

Det gäller att se bortom det omedelbara intrycket.

Loppisar och secon hand är dessutom en guldgruva om man är ute efter
material att pyssla med! Där kan man fynda roliga och annorlunda
tygbitar, porslin, leksaker m.m. Som man med gott samvete sedan kan
ta sönder föra att göra "nya" saker.






Men min absoluta favoritsyssla är att gå på auktion, något som det
dessvärre blivit väldigt dåligt med på senare år.

Men på auktioner kan man verkligen fynda!!!

Tänk att ropa in en gammal sockerlåda med diverse saker,
allt ifrån gamla julprydnader, lakan/örngott och porslinssaker
för en tjuga
- det är ren och skär LYCKA det!

I sommar bara måste jag bege mig på någon auktion känner jag.

Men som tur är kan man hitta fynd även i "vanliga" butiker.

Just nu hittar ni exempelvis Julcult för blockljus på Blomster nedsatt med 50%
av ordinarie priset - behöver jag säga att jag slog till bums?

Även Agas startar en utförsäljning av sina presentartiklar, så dit måste
man nog göra sig ett ärende till veckan...


Gillar ni loppisar/secon hand?
Vad är ert finaste eller bästa fynd i så fall?




* * *


Var gärna med i min tävling där Ni kan vinna en budskapsbräda med
en vindpinad nypa på för att fästa ett kort endera på er Ögonsten eller
på er Busunge - tävlingen hittar Ni HÄR.













Pysseliten säger

Missar ju loppis idag när jag jobbar ;(

Men det bästa med att jobba idag är leva ovh bo ovh härligt hemma som kom nyss :)

Och det deppigast med att läsa idag är ju Haiti jordbävningen åhh vad ledsen man kan bli av det .

Men såg just att dom hitta en liten 2 åring efter 48 timmar :)

2010-01-16 @ 09:23:48
Sanna säger

Jag älskar loppis jag! Det finns en jättehärlig second hand butik i Helsingfors som jag fortfarande drömmar om.. 2 våningar fyllt med fynd, aaah :) Det är ju så när man bor "på landet", inte många affärer. Bästa fyndet var faktiskt en svart skinnjacka från början av 70-talet (den finns kvar än, men jag kommer aldrig att vara den storleken igen!) och Marimekko tyg. Ha en bra helg ni!

2010-01-16 @ 09:36:34
Anne säger

Morrn stumpan!



Det ÄR jättekul med både loppis och secondhand! I Ronneby som ligger två mil ifrån mig finns en av sveriges största loppis i Brunnshallarna, jättekul!

I sommar kanska man har mer tid att gå eftersom man slipper att jobba alla helgpass när loppisarna är igång!



Så du virkar en semla? Det låter riktigt lockande! Ska bli kul att se bild på den!

Jag gör dig gärna sällskap i barbapappafamiljs skapandet! Ser fram emot det;)



Jag ska förbi en jättestor garnaffär imorgon när jag ska till min mamma (här i stan finns det inget vettigt ställe att köpa garner) så jag kommer vara väl förberedd när mönstret kommer!



Hoppas att du får en riktigt härlig dag med familjen! Kram vännen

2010-01-16 @ 09:48:52
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Lovisa säger

Du får hälsa på mig nån gång i norrflärke för i gotne har dom världens bästa fräscha å stora loppis blev sugen att åka dit i dag nu när du skrev !!

2010-01-16 @ 09:49:35
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
cecce säger

God morgon!!

Tack snälla du för din snälla och mysiga kommentar. Man blir så glad när man känner man kan bidra med något:-) Det gör du med ska du veta! Alltid så positiv och glädjesmittande!!



Tycker absolut om gamla saker. Gå på loppis är jättekul!! Synd att det inte blir så ofta.



Blev sugen på att baka nu när du nämde det. Det känns som det var längesedan! Hm...det kanske jag ska göra! Hoppas du hittar något bra recept!



Kramar!

2010-01-16 @ 10:23:53
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
AnnikaS säger

Jag gillar både loppis och auktioner, men besöker dem alltför sällan. Får se till att komma iväg lite oftare, senaste gången jag var iväg var det för jobbets räkning och vi fyndade saker till sandlådan, dockvrån, utklädningskläder, väskor och annat.

kram Annika

2010-01-16 @ 10:25:16
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Veronica säger

Är sällan på loppiasr å auktioner, men det har hänt å jag har några riktigt fina fynd!!

Jadu, stickningen är nog på din nivå! Jag har stickat flera åre-mössor å nu håller jag på med en halskrage i samma garn! Jag älskar det garnet, det är så fulsnyggt!! Men jag har blivit så biten så jag ska avancera, så är iaf planen!!

2010-01-16 @ 10:28:03
URL: http://veraw.blogg.se/
Veronica säger

Är sällan på loppiasr å auktioner, men det har hänt å jag har några riktigt fina fynd!!

Jadu, stickningen är nog på din nivå! Jag har stickat flera åre-mössor å nu håller jag på med en halskrage i samma garn! Jag älskar det garnet, det är så fulsnyggt!! Men jag har blivit så biten så jag ska avancera, så är iaf planen!!

2010-01-16 @ 10:28:32
URL: http://veraw.blogg.se/
Therese säger

Är alldeles för sällan både på loppis och aktioner, men tycker att det är jättekul att gå på. Vet inte varför det inte blir av så ofta faktiskt...Det får vi ändra på! :)

Kram

2010-01-16 @ 10:41:01
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Jenny säger

Hej Therese!

Älskar oxå att gå på auktioner och loppisar, visst är det en härlig känsla när man springer på det där perfekta fyndet:) Förra året hittade jag en Tine K lampa i perfekt skick på en loppis för 50kr!! Den kostar runt 1400 i nätbutikerna så det är nog mitt bästa fynd hittills:)



Du frågade om kotavlan, den har jag köpt på den underbara nätbutiken Syster Grön (systergron.se)! Var inne där och kikade nyss, tavlorna finns kvar och de kostar 79kr styck, skynda fynda!!;)



Ha en trevlig lördag!



Kraam Jenny

2010-01-16 @ 11:01:26
URL: http://www.hemmapakrakered.blogspot.com
hemma hos Bus säger

Hej min vän...

Jag kan tänka mig att det känns skönt att det blir lite ledigt ett tag. Tur att du har bunkrat med lite pyssel. Jag är mer än sugen på att ta mig en tur upp både t dig och alla spännande ställen, Wiiks, Aga, Blomster osv. :O)

Jag gillar också loppisar och förr var jag mkt på auktion men sista åren har det blivit sparsamt av debt som synd är.

Idag har P åkt en tur till skogs för att se om han ser ngn fågel, lite gränspuck på antalet minusgrader men det gäller att ta tillvara på tillfällen. Jag ska prova ta itu med mitt hemska rens-projekt. Har ju fått en spark i baken av Vendela så jag måste ju sätta igång. (härlig tjej)

Ha en mysig dag. Kram kram till er alla.

2010-01-16 @ 12:27:14
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
Vendela säger

....och jag som har både Myrorna och allehanda second hand-butiker och loppisar i närheten och så är jag aldrig där ;-) Man kanske ska ta och göra ett besök där iaf, verkar ju som man kan göra bra fynd där :-)



Kram kram

2010-01-16 @ 12:39:49
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Sanna - [ s a o s. b l o g g. s e] säger

svar jamen verkligen! hehe oja! just den där smaken är ju helt fantastisk, särskilt när man är ett sådant chokladfreak som mig :D



hehe, det som stoppar mig från att köpa litervis med B&J's är nog att det är så dyrt :D

2010-01-16 @ 13:04:02
URL: http://saos.blogg.se/
Eva säger

nu spökare det igen i min data... påbörjade ett inlägg som den bara åt upp...



Håller med dig att det är ett rent äventyr med loppisar, secondhand affärer och auktioner. Jag gör i stort sett en liten tur till de vi har här varannan vecka och alltid hittar jag nån liten sak att göra om och förvandla. Sen känns det skönt för samvetet att vara klimatsmart ;)



Wiiks är verkligen en guldgruva! Jag hittar alltid en massa roligheter där.



Vad gullig "myr" skylt du har stämplat!



Var rädd om dej!

KRAM från Eva

2010-01-16 @ 13:54:49
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Madde säger

ååå jag älskade gå på aktion med pappa när jag var yngre!! =) Sen jag flyttade hemmifrån har det tyvärr inte blivit något sånt!! =(

men vem vet kanske det kommer någon trevlig aktion att gå på framöver! =)

hoppas ni får en trevlig helg! kram

2010-01-16 @ 14:53:19
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Sockenvägens Söta säger

Sanna - Så bra att du gillar loppisar du med, då kan vi kanske rymma från karlar å barn i sommar å gå på någon sommar loppisar/auktioner tillsammans :-) Vore ju jätte skoj! Stor kram till er, hoppas ni njuter av helgen!

2010-01-16 @ 15:13:19
URL: http://lurans.blogg.se/
Marie Larsson säger

Loppisar, min stora passion här i livet! Alltid hittar man något. Mitt bästa fynd är nog en komplett glöggryta i turkos keramik, från 50-60-talet, 50 spänn. Samlar också på gamla läkarböcker. Har en från 1904 som jag gav 10 kronor för. Nästa helg packar vi fikakorgen och ger oss i väg på ännu en runda. Här omkring finns massa bra loppisar. I Brunflo finns ju en jätteloppis, har du varit där? Suktar varje gång jag åker förbi, men då är det ju bråttom upp till Grundsjö...

2010-01-16 @ 17:01:59
Marie Larsson säger

Jag har hittat en älg!!! Kolla amigurumi.se. Nu ska vi tjäna storkovan i höst. Eller jag kanske behöver lära mig virka först??

2010-01-16 @ 17:11:27
Vendela säger

Om man som du har "gåvan" att se bortom första intrycket så tror jag alldeles säkert att man kan göra riktiga loppis-fynd! Jag har ju inte riktigt den gåvan, kan man skrapa fram den måntro? ler



Kram kram

2010-01-16 @ 18:21:33
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Therése säger

Går alldeles för sällan på loppis...måste skärpa mig där...man kan ju verkligen göra riktiga fynd!

Nu blir det Robinson här hemma...ha det så himla gott..KRAMIS!!

2010-01-16 @ 20:15:45
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
cecce säger

Hoppas du haft en trevlig lördag:-)

Här har det bakats! En ny kaka som blev jättegod!

Kanske du kan prova nån gång!

Fast bageriet är inte fel det heller!!



Kramar!

2010-01-16 @ 22:48:59
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Sockenvägens Söta säger

Marie L - Nej Brunflo loppisen har jag helt missat, däremot ska det viss finnas en riktigt bra kring strömsund som jag tänkerr pröva nu när jag går hemma å skrotar med en liten frammåt våren. Och jag ska genast kolla in sidan du tipsar om å kolla in svårigheten på mönstret, hade nog sjå att få ihop min semla i gårkväll, skyller på att jag var trött, såg på TV samtidigt och talade i telefon skratt Ha det gott!!!

2010-01-17 @ 07:18:45
URL: http://lurans.blogg.se/
Åsa säger

Ja men visst är det härligt med auktioner och loppis! Längtar sååå till sommaren! Mitt bästa loppisfynd måste nog vara en sockerlåda för 15 kr... Efter det fyndet var jag lycklig i flera dagar :)

Så fin semlan blev! Känner att jag borde lära mig o virka nu... Finns det någon bra bok eller sida på internet där man kan förstå även som nybörjare?

Ha det gott! Kram kram Åsa

2010-01-17 @ 14:54:02
URL: http://asaksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: