Graviditeten och förlossningen




GRAVIDITET
:


När fick ni reda på att du var gravid?
Den 15 juni 2009.


Var det planerat?
Ja!!!


Mådde du illa under graviditeten?
Jag spydde konstant de första 20-22 veckorna,
sedan blev det bättre.


Hade du mycket foglossningar?
Nja, men ordentligt ont i ryggen/bäckenet iaf,
vilket gjorde att jag blev sjukskriven de sista 3-4 veckorna innan BF.


Hade du någon hormonrand? 
En ytterst svag i jämförelse med förra graviditeten.


Fick du bristningar på magen?
Inga nya, men de sedan tidigare kom ju fram igen :-/


Vad trodde du att det skulle bli för kön?
En pojke då allt var totalt annorlunda mot då jag väntade Luran,
 men å andra sidan vet man ju aldrig...
(i alla fall inte förrän man kommer över en UL apparat ;-P)

Vad ville du att det skulle bli för kön?
Det spelade absolut ingen roll,
huvudsaken är att barnet mår bra!


Hade du några speciella cravings?
Apelsinjuice och julmust, precis som under förra graviditeten.
Trocadero var emellertid en ny last som ersatte ölkorven denna gången.


Vad gillade du för mat?
Allt som var lätt att kräkas de första 20-22 veckorna,
sedan vanlig husmanskost.


Någon maträtt du avskydde? 
Stekos hade jag svårt att klara av...
...och falukorv på slutet.


Hade du halsbränna?
En endaste gång.

Behövde du kissa ofta?
Ja, jag skvätte som en okastrerad hanhund ;-P


Hur mycket gick du upp? 
20 kg, till skillnad från 30 kg förra gången.


Tränade du något under graviditeten?
Inte annat än att jag sprang efter min busiga Lura,
men det kan vara nog så svettigt *skrattar*

Är du nöjd över din graviditet?
Det är en lycka och en ynnest att få vara gravid,
trots illamåendet skulle jag inte vilja byta bort en sekund!!!
Endast en vecka efter förlossningen saknar jag redan att vara
gravid med allt vad det innebär, men mest saknar jag bäbismagen.


Var du rädd för förlossningen?
Nej, snarare förväntansfull nu när jag på ett ungefär visste vad som väntade.






FÖRLOSSNINGEN:


När startade din förlossning? 
Slemproppen gick 06.40 på onsdag morgon den 24 februari,
 jag hade då haft värkar fråm och till från kl. 12.00 på natten.
Dessa oregelbundna värkar fortsatte under dagen...

Vilken vecka var du i?
41+0

Gick du över tiden?
Ja.

Hur startade din förlossning? 
På onsdags kvällen blev värkarna mer och mer regelbundna, och jag började få rejält ont.
Vi ringde efter mamma som kom hit för att ta hand om Luran som vi nattat som vanligt.
Jag tog en dusch och ringde sedan BB och förvarnade att vi var på G, därefter begav vi oss mot Lycksele och BB.

När åkte ni in?
Vi kom in till BB vid tio tiden på kvällen den 24 februari.
Vi skrevs in 22.07 och fick då tillgång till förlossningsrummet som kom att bli vårt tillhåll de kommande 13 timmarna.

Hade du någon bedövning/smärtlindring? 
Jag hade dålig erfarenhet av lustgas från min första förlossning, men gav det ändå en chans denna gången.
Och jag kan meddela att lustgasen var min bästa vän under timmarna fram till krystvärkarna.

Jag prövade även morfin, samt att ta en epidural.
Dock visade det sig att jag är svårbedövad och att den omedelbara lättnad som denna
form av smärtlindring ska ge (inom ca 10-15 min) tar upp till 60-90 min på mig, samt att jag kräver högre dos.
 Detta kom jag och narkosläkaren fram till mot bakgrund av min första förlossning då den inte hann verka förrän efteråt,
samt att jag även är svårbedövad hos exempelvis tandläkaren. 

Numera finns en notering i min journal om att en bedövning måste läggas i god tid,
samt eventuellt med ett annat verksamt ämne om jag skulle komma in för en tredje förlossning ;-)

Men inget ont som inte har något gott med sig - nu kände jag ju krystvärkarna...

Dessutom fick jag två milkshakes med blåbär och de var rena dopingen!
Ni må skratta men att äta/dricka gjorde det så mycket lättare för mig att hantera värkarna/smärtan.

(Som ni ser på den oerhört glamorösa bilden ovan höll jag lustgasen i ett fast grepp när jag
avnjöt min milkshake *fniss*)

Hur länge hade du värkar?
Regelbundna värkar hade jag från och med 8-9 tiden på onsdagskvällen,
och riktigt onda värkar från ca 00.00.

Tyckte du att värkarna gjorde ont? 
Vilken fråga, undra just om det är en karl som skrivit frågorna?!
Klart som f-n de kändes!!!

Grät du?
Nej. Jag hade fullt upp med att andas!

Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? 
Varierade från 2-6 minuter.

Hur lång tid tog krystvärkarna?
Hm. Skulle tro kring 40 minuter,
även om det känndes sååå mycket längre.

Gjorde krystvärkarna ont? 
JA!!! Det känns som man ska gå mitt i tu och brinna upp
när bebisens huvud står och töjer innan man får ut det med nästa värk.
 En obeskrivlig smärta som ändå är det underbaraste man kan genomleva!

Hur reagerade du när bebisen kommit ut?
Med en otrolig lättnad att Holger äntligen var ute och att han var frisk och kry!
Omedelbar kärlek och en hel del tårar.

Hur lång tid tog förlossningen?
Jag skrevs in 22.07 och Holger är född 11.23, så drygt 13 timmar.

Vem var med på din förlossning?
Magnus (min man) och branmorskan Veronica Bjuhr och uskan
Helen Forsberg som gjorde ett kanonjobb!

Hade du ont efteråt?
Inte speciellt, jag mådde och mår oförskämt bra!

Är du nöjd över din förlossning?
Detta var en helt perfekt förlossning, jag skulle kunna göra om den redan i morgon.
Vi hade underbar personal som stöttade och peppade genom hela förlossningen,
och Magnus gjorde allt och mer därtill för att jag skulle ha en så bra förlossning som möjligt.






BEBISEN:

Mådde bebisen bra när den kom ut?
Ja, Holger skrek genast och när han lades på mig så var han hur vaken
 som hellst och började omedelbart söka sig mot bröstet.

Vad blev det för kön?
En pojke - Holger Mikael Gösta Bjärstig.

Vad vägde han?
3730 gr.

Hur lång var han? 
52 cm.

Huvudomfång?
37 cm.

Ville bebisen amma på en gång?
Ja.

Hade bebisen gulsot?
Nej, men blev lite, lite gul den 3:dje dagen.

Mådde bebisen bra under bb-tiden?
Ja, Holger var så snäll och bedårande på en gång.
En dröm med ett barn som sover och äter!

Vad fick han för namn?
Holger Mikael Gösta Bjärstig

Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet?
Vi var överens om Holger och hade haft det på lut under större delen av graviditeten.
När Holger kom ut och såg ut som en snäll liten farbror så insåg vi att namnet verkligen passade!
Båda de övriga namnen är släktnamn på min mans sida.






TIDEN EFTER:

När kom moderkänslorna?
Ögonblickligen!

Hur länge stannade ni på BB?
Vi åkte hem efter drygt 48 timmar.

Hur var omställningen att bli mamma?
Att bli tvåbarnsmamma trodde jag skulle bli en större omställning än vad det blivit,
det är som om vi alltid varit fyra i familjen.

Hur gammal är bebisen nu, och hur har det gått?
Holger är en vecka idag och har börjat öka i vikt igen.
Han sover och äter, och är helt underbar!






Nina säger

Åh vilken rolig läsning!

Härliga bilder!

Sitter här med tårar i ögonen!

Du beskriver det så bra! Det är ju en otrolig upplevelse att få föda barn!

Han är då för söt oxå!

Visst tusan va dom go dom där milkshakes! Mums!

Blev helt överlycklig då vår barnmorska kom in med två såna stor glas!

ha en jätte fin helg och njut av den grillade korven imorron =)

Kramar!

2010-03-04 @ 16:48:24
URL: http://ninuz.blogg.se/
Familjen Enfeldt säger

Om det är okej för er kommer vid halv elva, elva på lördag morgon=) Måste upp och skotta tak, tina upp vattnet =) kram

2010-03-04 @ 17:18:56
Popprinsessan säger

Vad roligt att ha allt detta nedskrivet så att man verkligen kommer ihåg!

Amanda säger

Vad roligt att du delar med dig! Fina bilder och spännande läsning.

Han är så fion eran lille kille. :)

2010-03-04 @ 18:08:39
URL: http://creyla.blogg.se/
cecce säger

Vilken fin läsning!

Har nog ldrig hrt någon som varvat lustgas med milshakes!!:-)

Verkar va en bra kombo!!



Å du...du ska verkligen inte träna! Du ska bara njuta av din bebis. Träna kan du göra sen!



Kraam!

2010-03-04 @ 18:22:40
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Carolina säger

Så otroligt fin han är, det där har ni gjort bra! Kramar

2010-03-04 @ 18:27:11
URL: http://carolina1979.se
Linda säger

Vilken härlig läsning och vad roligt för dig själv att ha kvar och gå tillbaka till.

Tycker det är jätteroligt att gå sitta och läsa mina förlossningsjournaler, men glömmer ju tyvärr så fort.

Kramar

2010-03-04 @ 19:22:28
URL: http://uppochnervandahuset.se
Sara säger

Tack för underbar läsning!!

Tänk så stort det är att bli mamma trots att det sker jorden runt var eviga minut. Det är den mest underbara händelsen i livet. Tack för att du delar med dig...

Söta lilla Holger! Vilken gulleplutt :)

Jag tog bort mitt förra inlägg..blev så fel med antydningar och ingen förklaring. Kommer kanske en förklaring sen.

Tack för att du bryr dig..min fina bloggvän

Stor kram

2010-03-04 @ 19:25:27
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Emma säger

Åh vad jag längtar tills jag får föda när jag läser om din förlossning. Är så less nu!

Vilka härligt goa runda kinder han har =)

2010-03-04 @ 19:32:01
URL: http://embra.blogg.se/
madde säger

vad kul det var att läsa!1 alla upplever ju förlossningar så olika! =)



mm vi hittade många mumsiga tårtor ! =) men vi har i princip bestämt oss, men lite smakbitar fick följa med hem, det ska mumsas ikväll! =)

2010-03-04 @ 19:46:30
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Jenni säger

Verkligen rolig läsning! Man ska nog skriva ner den fort efter förlossningen för man glömmer så himla fort. Är mycket som jag inte minns från mina två förlossningar, men som tur är kan jag ju läsa om hur det egentligen gick till :-)

Veronika är förresten underbar, jobbade med henne i Storuman när hon var "vanlig" syrra...sen tror jag hon har 5-6 barn själv och det kanske är en fördel :-)



De där milkshaken fick jag aldrig, de såg hemskt goda ut! Och en underbar bild på dig med syrgasen och drinken i högsta hugg ler



Kram kram

2010-03-04 @ 19:54:26
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
vintageRetroPrinsessa säger



Åhhhhh så fint du skrivit :)

alltid kul att läsa.

och så bedårande söt han är :)

som en luten Nils Holgersson :)

2010-03-04 @ 19:55:37
URL: http://bambii.blogg.se/
Sockenvägens Söta säger

Fam Enfeldt - Vi ses på lördag! :-)

2010-03-04 @ 21:11:07
URL: http://lurans.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Jag sitter här med ett leende på läpparna och tårar som rinner längs med kinderna över att få ta del av detta underverk som du så generöst delar med dig utav.

Vad bra att paketet kom fram så fort, trodde det skulle komma först i morgon.

Eftersom Luran har kläderna på sig så förmodar jag att dom passade henne. Stod där och kliade mig i huvudet, muttrandes vilken storlek var det nu igen i 2-årsåldern?

Det var ju lättare till Holger med storlek och mina ögon föll direkt på Nalle Puh.

(När jag skriver kommentarer hos bloggare så har jag ju Nalle Puh som min bild, han är ju även min förebild så jag tyckte det skulle passa bebisen.)Det är alltid roligt att göra någon/några glada, det känns så varmt i hjärtat.

Kramar Marie:)

2010-03-04 @ 21:44:16
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Jill säger

Så roligt att läsa! Har ju ingen egen erfaranhet ännu, men vem vet vad som händer i framtiden... Inte för att jag ser fram emot det där med att må illa i 20-22 veckor, men jag antar att det är värt det... ;-D



Hoppas ni får en riktigt mysig helg!

2010-03-04 @ 21:44:39
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com
lolla säger

men så roligt att läsa, tusen tack för att du delar med dig av detta...är juh så otroligt nyfiken om hur alllt gick till väga och hur ni mådde...:)

sötast av alla lilla Holger...

pusssa luran på kinden från mig och Sniffo...

kram lolla

2010-03-04 @ 22:29:17
URL: http://lollashus.blogg.se/
Sanna säger

Spännande att läsa & fina bilder! :)



svar Javisst är dom söta! Synd att dom är så dyra bara men jag tänkte försöka unna mig en burk i månaden så kanske jag sitter där med värsta samlingen snart! ^^



Ja det finns ju som lite sämre utbud med killkläder, särskilt "finkläder" så det gäller att passa på när man hittar något roligt! hihi. Tyckte det var så himla charmigt med den lilla slipsen. kram

2010-03-04 @ 22:41:35
URL: http://saos.blogg.se/
HUSnrNIO säger

Vilken bra sammansättning av frågor. Jag sparar frågorna och svara på dem själv för att inte gå miste om att minnas ngt om det är ok. Det lilla underverket ör urljuvligt! Grattis igen till hela familjen!

2010-03-04 @ 23:20:31
URL: http://hilajns.blogg.se/
Nikita säger

kul läsning ju =)

2010-03-05 @ 03:23:05
URL: http://nikital.blogg.se/
Lillan säger

å vad kul att läsa :)

så söt han 'r lille Holger..



Kram

2010-03-05 @ 03:50:41
URL: http://lilldogg.blogg.se/
Mari säger

Härligt att läsa din berättelse...fast det är 25 o 22 år sedan sist för mej kommer jag ihåg allt från mina förlossningar, nja den första var väl lite kaotisk och är väl lite mer i glömka än den sista...när det väl kom igång gick det så snabbt att barnmorskan inte hann få på sej förkläddet men då hade jag varit på KK i 18 timmar...



Man får verkligen belöning för sitt lidande:-)



KRAMAR till ER alla!!!

2010-03-05 @ 05:34:44
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Marianne säger

Finns det något mer spännande att läsa än förlossningsberättelser, jag ryser och får tårar i ögonen varje gång ;) Så härligt att det blev så bra!!

Kram

2010-03-05 @ 07:33:02
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Therese säger

Åh vilket roligt inlägg. Du är så himla påhittig. Jätte smart att ha det nedskrivet så här. Men glömmer ju så lätt.

Hoppas ni får en fin helg.

Kram Therese

2010-03-05 @ 09:29:27
URL: http://www.tess74.blogspot.com
Linda B säger

Så fin!!!

2010-03-05 @ 09:37:40
URL: http://levasomlinda.blogg.se/
Vendela säger

Vilken bra lista! Tror jag ska kopiera den och försöka vaska fram ur minnet, 5 år bakåt. Kan ju vara kul att ha som minne och berätta när hon blir stor :-)



Fick en liten tår i ögat när jag läste; tycker det är så fint att läsa om förlossningar med "lyckliga slut" och där mamman omedelbart glömmer smärtan och upplever det som det bästa de gjort :-)



Hoppas du och din lilla familj har det bra - många kramar!

2010-03-05 @ 09:41:11
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Sara säger

Mmm..kladdkaka och trocadero ;)

Nyttig kan man va i ett annat liv..hihi

Kom precis på att jag köpte en Ben and Jerry glass igår. Men ingen av oss orkade äta den. Efter en promenad med Hubbe i det soliga vädert kan man väl vara värd lite glass :)

Skönt att det är helg igen, ser ut att bli en fin sådan.

Kram kram kram

2010-03-05 @ 10:42:26
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Sara - Thaison säger

Jaaa vilket roligt inlägg att läsa!!! Tack för att du delar med dig om din upplevelse. Allas förlossningar är verligen olika. Det är väl det som är charmen. Fast smärtan är nog den samma - väldans ont!



Stor helgkram till hela familjen 4 + vovven som jag just nu inte kommer på vad han heter :(



kram

2010-03-05 @ 11:45:42
URL: http://thaison.blogg.se/
Anne säger

Hej vännen!

Så härligt att du delar med dig av din unika berättelse! För det är just det som det är, en unik händelse som inte är lik någon annans.



Hoppas att ni fortsätter att må väl och att amningen kommit igång. Blev lite förskräckt när jag läste att ni hade planer på att ge er ut och grilla korv, åh akta brösten tänkte jag då!

Men inser sedan att om det är några som vet hur man ska klä sig när det är vinter så är det alla som bor norr om Stockholm ;)

Här i söder blir vi lika överraskade varje gång det blir kallt och glömmer att klä sig vettigt...suck.

Nu är det i alla fall prio ett att packa in brösten så att inte den hemska mjölkstockningen kommer tillbaka, hua mig!



Ha en riktigt skön dag tillsammans med din mysiga familj! Stor kram stumpan!

2010-03-05 @ 13:48:28
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Hemlängtan säger

Oj vad roligt att läsa. Du är så positiv beundrar dig så. Att vara illamående och spy i 20 veckor måste ha varit enormt jobbigt.

Det är så roligt att prata graviditet och förlossning. Det är ju ett sådant starkt och speciellt minne och alla upplever dom olika. själv så har jag haft snabba förlossningar. Maja var ute på en krystning.

Ha det underbart!

Kram Jenny

2010-03-05 @ 14:06:50
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Lilla Kullan säger

Så underbart! Kram Stina

2010-03-05 @ 15:40:22
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com/
2BarnsMamman säger

Kul att få följa din berättelse! Det är en så häftig upplevelse och jag minns verkligen mina egna graviditeter och förlossningar när jag läser din beskrivning, och inte minst minns jag den där underbara känslan av att få hålla en alldeles nyfödd liten bebis - mmmm! Stor kram

2010-03-05 @ 15:59:28
URL: http://ihuvudetpamamma.blogspot.com/
Madagen säger

Tror inte ens jag grattulerat till lille Holger:-/ så jag gör det nu.. Stora kramar till er!

2010-03-07 @ 08:04:03
URL: http://madagen.blogg.se/
Sessan ☆ säger

Underbar läsning. Känner att jag blir lite salig när jag sitter & läser detta. Tänk vilken vacker tid du är i just nu!!



NJUT



Kramar i massvis

2010-03-07 @ 11:30:02
URL: http://sessanochprinsessan.com
Lovisa säger

Kul å läsa !!! Han e då så söt med dom där kinderna hihihi

2010-03-07 @ 11:44:06
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Annelie säger

Grattis än en gång!

2010-03-10 @ 18:49:23
URL: http://bjornhonan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: