Buskislitteratur




Detta är garanterat en bok ni inte hittar på
någon topplista över mest sålda, lånade eller lästa böcker...

Men den är helt klart läsvärd om man är intresserad av
vandringssägner/anekdoter, jakt eller bara uppskattar
en ovanlig personteckning av en beryktad man.

Boken handlar om ingen mindre än Erik Olof Älg,
en man som levde i de jämtländska skogarna
och var något av en dåtidens Robin Hood.

Han tjuvsköt nämligen älg och delade ut köttet
bland de fattiga och hungriga torparna.

Det hela gick så lång att han blev ansedd "fågelfri" det vill säga,
 vem som ville fick ta honom till fånga, och även skjuta mot honom...






Erik Olof Älg var emellertid en överlevare av sällan skådat slag
som drog till skogs för att slippa skaka galler.

Snabbt började det cirkulera historier om Erik Olofs
liv och öde i de djupa skogarna.

En av alla de dråpliga historierna i boken berättar
om hur Erik Olof trött efter många mil på skidorna
bestämmer sig för att dra det varma och ångande skinnet
 från den älg han just fällt omkring sig för att slippa frysa
medan han tar igen sig ett par timmar.

Men under tiden han sover slår vädret om och det
blir kallt, det bär sig därför inte bättre än att
Erik Olof vaknar och befinner sig i en prekär
situation
- infryst i den älg han själv tjuvskjutit...

Denna och många fler historier återfinns i boken som
Karl Erik Johansson, skolläraren i Backe, nedtecknat
efter att ha intervjuat de som fortfarande var i
livet och mindes Erik Olof Älgs framfart.






Det roliga är att jag jagar på mark där Erik Olof Älg höll till.

Vid ett av våra pass finns rester av den koja han brukade
bo i när han vistades i detta område.

Jag tycker det är spännande när dikt och verklighet möts!









lolla säger

morning kära bloggvän!

här regnar det som tusan och jag är strax på väg till jobbet, blir nog mysfredag på fritids idag med poppcorn och film :) jag jobbar och stänger där idag.

Den där boken skulle mín sambo gilla (han får alltid en bok om "Bäcka markus" i jul av mig) och det där verkar vara nåt liknande.

Vad fint det blev med rumsbordet, jag har åxå ett väldigt litet soffbord i rummet.

Är det sant att din bror var SÅÅÅ nära björnen!!!! HUALIGEN....

kramar till hela din familj lolla

2010-09-24 @ 08:24:25
URL: http://lollashus.blogg.se/
Therese säger

Ja den kan jag ju knappast påstå att jag har läst, inte hört talas om heller faktiskt. Och ärligt talat är det nog ingen bok jag känner att jag kommer att lägga ner någon tid på att försöka få tag i heller ;)

Men jag förstår att du gillar den. Och det är ju verkligen jättekul att läsa böcker som utspelar sig på platser man själv är på eller har vistas på. Det tycker jag med! Så där är vi överrens i allafall :)Haha

Ha en underbar fredag goa Therese och glöm nu inte att fylla upp skålen :)

Kramar

2010-09-24 @ 08:28:14
URL: http://www.tess74.blogspot.com
Elise säger

Jag älskar sådana gamla historier. I våran släkt har vi en som kallades för Björn-Salomon som ska ha blivit jagad av en björn runt ett träd som sedan stod vid Junseles hembygdsgård. Också en kul historia/sägen eller vad det nu är... :D

2010-09-24 @ 08:33:47
Russin säger

god morgon vännen..



ja oj så jag njöt på blomsterlandet igår och jag hade riktig beslutsångest om vad jag skulle köpa, ville ha allt.. :) kanske blir det ett stop där idag med, hihi..



KRAM

2010-09-24 @ 08:41:35
URL: http://enburkrussin.se
Marie Larsson säger

Den kojan har jag helt missat.. Däremot känner jag igen historien om när han lägger sig i älgen. Tror jag sett detta på film? Den boken får jag nog se till att läsa! /Marie

2010-09-24 @ 16:38:19
Therese - Sockenvägens Söta säger

Marie - Du såg ox´n på pass nr fem, kojan är vid den stora stenen på pass nr 3 efter samma väg (Klippen) :-) Kram!

2010-09-24 @ 16:53:47
URL: http://lurans.blogg.se/
Krajamaria säger

Vilket roligt boktips! Påminner om min gammelfarfar som lär ha tjyvskjutit en massa älg och gett kött till behövande i skydd av nattens mörker, men han huserade i Ångermanland. :)

2010-09-24 @ 20:18:57
URL: http://krajamaria.blogspot.com
Mats Karlsson säger

Krajamaria!

Visst kan det vara din gammelfarfar. Erik Olof Älg levde i landskapet Ångermanland, längst upp i spetsen mot fjällen. Länet är numera Jämtland.

Läs mer om honom på min hemsida. Hör gärna av dig om det är din förfader!

2010-12-07 @ 13:55:30
URL: http://www.raivi.se/sten.html
Mats Karlsson säger

Therese, hör av dig!

Jag är intresserad av dina bilder.

Mats

2010-12-07 @ 13:56:47
URL: http://www.raivi.se/sten.html
Mats Karlsson säger

Fel URL i de senaste två inläggen. Nu vart det rätt.

2010-12-07 @ 13:57:53
URL: http://www.raivi.se/slakt/sten.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: