Julgransmatta




Jag har en traditionell julgransmatta i säckväv
med röda tomtar på.

Den har varit obligatorisk till min gran som alltid klätts
med röda kulor. På sistone har dessa kompletterats med
guldkulor och så har glittret givetvis varit i guld.

Inget annat krimskram, och absolut inga smällkarameller
eller liknande. Det har fått mig att rysa.

Nu har vi inte haft granen framme på några år pga
små barn och hudar. Men i år åker granen fram igen.

Dock får de röda kulorna stanna kvar
vinden, liksom de guldfärgade kulorna och
dito glitter.

I år kommer granen istället att ha dekorationer i en blå färgskala.
Till det silverfägade kulor och dekorationer, samt några i vitt.

Jag har dessutom varit så djärv och köpt lite "galna" kulor på rusta i
form av en dinosarie, cupcake och papegoja (som alla
går i turkosblåa toner). Glittret är givetvis i silver.

Kompletterande turkosa kulor har köpts second hand
och en vit ren har också inhandlats till granen.

Till detta kan jag bara inte ha en julgransmatta
i säckväv med röda tomtar
. Det kommer ju att skära
sig
så det skriker. Det begriper ju vem som hellst!

Två tramattor i blå nyanser från det stora
 varhuset får därför agera julgransmatta.

Fast det får nog bli plastgranen som kläds.

För så här såg granen ut sist jag kom hemsläpandes
med en enligt mig fin julgran:





Gran anno 2008.


*Host*
Ja, jag vet att den ser för anskrämmlig ut.

Men till mitt försvar så såg den ut som en riktig Disney
julgran
med snön kvar på kvistarna...

Att verkligheten var en annan insåg jag först då jag kom
hem. Maken förbjöd mig att ta in den, och sedan
dess har vi haft plastgran ;-)


Vad blir det hos er - plast eller äkta vara?






Erica AKA Tomtens Dotter säger

Plastic fantastic.

Den ska kläs ikväll.



Men OJ vad jag blev förvånad när du beskriver hur din gran ska se ut, så hade jag inte tänkt mig din gran. Ska bli kul att se!



Ha en fin dag, kram

2011-11-28 @ 07:14:40
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Malin säger

Här hemma blir det plastgran. Vi har alltid haft riktigt gran när jag bodde hemma. Men när LG sa sej vara allergisk och jag kom över en riktigt fin i plast, så har den fått hänga med sedan vi flyttade ihop och den fungerar alldeles utmärkt :) Saknar dock den där härliga och juliga gran doften :p Men då finns det ju andra juliga dofter man kan krydda hemmet med istället :)

Ha en fin måndag! Kram kram.

2011-11-28 @ 07:58:20
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
millamagi säger

Vill se!! Lova att lägga in bilder när granen är på plats!! Vi ska ha en liten gran från skogen, har inte funderat på vad som ska få hänga i den - men det blir nog rött & halm, där den ska stå passar nog det bäst. Ha en bästa dag!

2011-11-28 @ 08:00:10
URL: http://millamagi.wordpress.com
Nina säger

En riktig ska det va! Så mycket charmigare! Och här har jag struntat i att ha en perfekt. Det är Melvin som klätt å fixat. Han och Mikael har ju typ samma smak. Haha! Nä en sån där gran som du har får man ha när barnen växt upp.

Förresten så har vi mest haft en tall istället för gran i barndom.

Ha det bra i Uppsala.

Nu ska barnen väckas!

Kramar

2011-11-28 @ 08:07:25
URL: http://ninuz.blogg.se/
Angelica säger

Absolut äkta. Och bara silvriga kulor.

2011-11-28 @ 08:16:02
URL: http://gekaeriksson.blogg.se/
Ing-Britt säger

Godmorgon vännen!

Kul med en annorlunda gran än vad du är van vid. Låter som om du kommer ha en gran i min stil förutom att den ska vara i plast förståss ;). Trasmattor som julgransmatta kommer bli såå snyggt.

Här hemma är det nästan enbart dekorationer i vitt, silver och glarglas. Sen har jag glittertrådar utkastat huller om buller och så har nog min gran sett ut i många år. Iår blir det troligen en liten förändring då jag funderar på att spruta granen med snöspray.

Ha en bra start på veckan, kram Ing-Britt

2011-11-28 @ 08:33:55
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Lizas Lantliv säger

Med skogen full av granar så blir det såklart riktiga granar här, har redan tittat ut årets!

Jag är väldigt kräsen så granen ska vara så tät o vid som möjligt, ibland får jag knappt in dom genom dörren...! =)



Har sett dom där härliga dekorationerna från Rusta!



Ha en bra dag!



Kramar Liza



2011-11-28 @ 08:48:45
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
Johanna ~ mamma till Thea och Vile säger

Oh dinosaurier i julgranen, det hade Vile gillat ;-) Vi har alltid plastgran då jag blev allergisk mot gran när jag var jätte liten.



På senare år har vi bestämmt färg på grandekorationerna varannat år. När sambon väljer blir det rött/guld och när jag väljer går det i svart/silver. Allt annat i vardagsrummet går i "mina färger" så det skär sig en aning när det är sambons valår ;-) Snart är det väl dags för barnen att få tycka lite oxå så då får vi ta vart 4:e ;-)



Trevlig dag! Kram

2011-11-28 @ 09:01:15
URL: http://johannasmix.blogg.se/
Lejonkvinnan säger

Det blir äkta vara hos oss precis som vanligt. Troligen lite otät här och där, lite sned, och väldigt barrvänlig (varför hittar man aldrig den perfekta?) klädd med allsköns kulor i olika färger.



Fast jag skulle vilja ha en riktigt perfekt gran, äkta vara, rak tät och fin som inte barrar och alla kulor i samma färg.....men än så länge är det barnen som klär den så......



Kram

2011-11-28 @ 09:21:18
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Här bli det äkta gran som åker in några dagar innan jul :) Ha det så bra i Uppsala! Kram

2011-11-28 @ 09:31:40
URL: http://skuggis.wordpress.com
Nadja säger

Hos oss blir det en tall;) Barrar mindre:)

2011-11-28 @ 09:32:23
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Åsa säger

Har Du redan åkt till Uppsala nu?



Vi har plastgran pga allergi.



Hittills har vi bara haft kulor & glitter i granen, jag bestämmer och J klär granen samarbete :D

Inget krimskrams eller barnpyssel, never in my life typ :D

När C var liten hade hon egen gran på sitt rum som hon fick klä med allt från himmel och jord, alla nöjda.

2011-11-28 @ 09:57:20
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Jess säger

Jag vill gärna ha en plast men blir nerröstad av övriga familjemedlemmar.

Här går granen antingen i rött och guld eller silver och vitt. Men efter att ha varit på Rusta blev jag sugen på att ha en heltokig gran á la Disney. Vi får se vad det blir i år!

kram

2011-11-28 @ 10:36:19
URL: http://maisongrey.blogspot.com
ansepanse säger

här är det äkta vara som gäller, J skulle aldrig tillåta att en plastgran kom innanför tröskeln :) men det där med anskrämlig gran :D ett år kom J hem med en gran som jag förbjöd honom att ta in, han fick helt sonika pallra sig iväg och skaffa en annan

godmorgon förresten och en superfin dag till dig vännen ♥

2011-11-28 @ 10:48:21
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Anna-Lotta säger

åh det blir spännande att se bilder på granen din. snyggt med turkost!

själv är jag tokig i grandoften och måste ha en levande. och ingen kungsgran (även om det verkar smartare) utan rödgran är det vackraste och den som doftar mest. (gav precis bort en dörrkrans i fuskgran som jag helt enkelt inte kan förstå att jag köpt.) ska faktiskt till mina föräldrar och leta bordsgran just idag. jag inser att det inte är någon idé med en vanlig stor p g a vissa marodörer i familjen. så nu vet jag inte vad det blir för pynt heller. det borde ju vara nåt mindre och nättare i en liten gran. blev lite sugen på att göra ett mini-flaggspel i papper som fanns i nån tidning i år. små prismor kanske? om jag vågar med små brinnande julgransljus (åtminstone en stund på julaftonen) den blir sparsmakat klädd i alla fall, i vitt, glas och silver.

har haft riktiga disney-granar med popcorn-girlanger, äpplen, polkakäppar och pepparkakor. bara ätbart pynt. det var kul. men i år blir det lite "vuxnare".

kram på dig och tack för inspirationen! du är bäst!

2011-11-28 @ 10:51:18
carina säger

Blir nog en riktig i år. Ett år hade vi faktiskt plast, men jag saknade den goda lukten :)

För några år sedan kastade vi ut granen i början på Mars, ja ja visst låter det galet? men den sköt och var så underbart vacker! Men då fick gubben nog och ut med det, tråkigt tyckte jag :(

Kramen♥

2011-11-28 @ 11:26:09
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Louice säger

Vi brukar alltid ha en riktig gran och då en stor och fin kungsgran. Älskar dem granarna. Dem luktar gott och barrar inte! Helt perfekt!

När jag var liten hade vi nästan alltid plastgran och därför vill jag inte ha det nu. Jag tycker det är finare med riktig gran, men det är nog bra mycket mer praktiskt med en plast.

Hoppas du har haft en fin helg!

Kram

2011-11-28 @ 11:28:09
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Emelie - Mamman som älskar vitt säger

Hos oss blir det en äkta iår, som då när jag var liten. Men på senare år har plasgran körts på men den har blivit så ful genom åren. Så vi tog tag i att leta en ny plastgran men ska man ha en FIN plastgran så måste man lägga ut minst 799:- och då min pappa alltid hugger granar till dom både utomhus och inomhus så fick han hitta en åt oss också :-) Ska bli så mysigt, luktar gott och är finare med äkta tycker jag! Nog barrar dom lite men det är ju inte hela världen :D



Kramar!

2011-11-28 @ 12:39:51
URL: http://njutensmula.se
Nina Liljedahl säger

Här har vi gran huggen i vår egen skog. Det är så mysigt att gå ut hela familjen med barn och barnbarn och se ut en fin gran. Dock tror jag att vi har lyckats bättre än vad du gjorde 2008 ;) Ett tips kan ju vara att ruska av snön innan man bestämmer sig (haha).

Granen kläds sedan med ljusslingor och kulor i rött, vitt och silver. Inget glitter, vi tycker det blir finare utan.

Ska du sätta upp din gran snart? Vi klär våran gran när alla barn och barnbarn har anlänt. I år blir det nog inte förrän dagen före julafton.

2011-11-28 @ 13:25:12
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Emilia säger

Åh, låter som er gran kan bli hur fin som helst!!! Ser fram emot att se den :)

Vi har plastgran, hade väldigt gärna velat ha äkta men det får nog dröja tills vi har hus o sådär...

KRAM

2011-11-28 @ 16:30:58
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Kattis säger

Hej Hopp! Kul att läsa din härliga blogg, och er gran kommer ju bli fantastisk i år :-)

Våra ungdomar är ute i världen och firar jul i år, så maken och jag blir ensamma och då gör vi "mindre" jul... men på tok för mycket ändå, säger maken. Innegran är dock något vi hoppar över, men utanför dörren står en redan en liten som bara är dekorerad med små rosetter och belysning. Bilder finns på min blogg.

Ses snart igen. Kram

2011-11-28 @ 18:22:56
URL: http://kattiskonstigheter.blogspot.com/
Sussi säger

Turkost kör jag med när det inte är jul :) Men jag förstår att du vill ha det till jul. Älskar den färgen! Här blir det plastgran med. Har haft det senaste åren och trivs bra med det..



Kramisar

2011-11-28 @ 20:27:03
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Frida säger

Vi brukar ha plast varannat år och äkta varannat. Iår skulle vi haft plast (har det de åren vi inte firar i Skåne), men delade turer hela julen håller oss hemma så vi får ha riktig gran iår med . Enda fördelen med att jobba i jul!

2011-11-28 @ 20:56:09
URL: http://fridala.blogspot.com
Eva säger

Jag tål tyvärr inte att ha en levande gran inomhus, så det måste bli plast. Men fick jag ensam bestämma så skulle jag skrota gran. Jag hade helst önskat att få ta in en björk med vacker vit stam... men resten av familjen vill inte ;) Men det var samma med påskriset och till sist fick jag min vilja igenom med vita grenar. Så får jag ingen björk vill jag köpa en vit plastgran, fast det vill de inte heller...

Din gran kommer att bli supertuff!!! Ska bli så spännade att få se.

KRAM från Eva

2011-11-28 @ 20:57:27
URL: http://cloudberrie.blogspot.com.com
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Tack goa du för dina alltid lika härliga kommentarer <3 Börja kännsa som om jag "känner" dig :-D Och vi är visst lika på många punkter, en gran med polkakäppar, pepparkakor osv har jag haft en gång för lääänge sedan. Ett år klädde vi granen med massa trisslotter, det var också fräckt! Lämnar kramar i massor <3

2011-11-29 @ 06:55:19
URL: http://lurans.blogg.se/
Anna-Lotta säger

Kära brevvän. ha ha. eller "Bloggvän" då. Ja, tänk att man kan mötas i sin sjukdom. haha. Tycker det är fantastiskt roligt och vore det inte för din rekordsnabba och innerliga respons på det man skriver, skulle ju inte vår korrespondens vara vad den e. Känner mig liiite som en stalker, vet ju jättemycket om dig och du har inte ens ett ansikte på mig. Ska maila dig lite bilder och berätta lite om mig själv för att skapa lite balans. Om du inte misstycker. För den där bloggen... är bra sugen men vågar liksom inte. rädd å inte ha nåt å säga kanske.

kram till dig.

2011-11-29 @ 10:15:06
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - hi hi du är ju bara för go, vi verkar på pricken ha samam humor :-D Jag blir alltid så glad att du tar dig tid och plitar ner en kommentar! OCH JAJAJA! Skick gärna iväg ett litet mail där jag får veta lite mer om dig som person, yrke, familj m.m :-D Vore jätte skoj, men jag tycker du ska slå dig på en blogg med peppar KRAM!

2011-11-30 @ 08:26:47
URL: http://lurans.blogg.se/
Madde säger

hihi!! kanske inte den finaste gran jag sett, men jag har sett fulare! =)



Här blir det riktig gran, fast den kommer inte in förrän lite närmare jul!! 1 december känns förtidigt för mig! =)



ha det bra kram

2011-11-30 @ 14:30:43
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: