Spirituell konstnärsrunda i skogen




Konstrundorna i Österlen är vida kända, men på
Valborg gick jag på dess Norrländska motsvarighet!






Det var Åkes otroligt arbetade staket och
grillkåta som beskådades och beundrades!






Det är många timmars arbete bakom grillkåtans
alla vinklar och vrår.






I taket hänger dessutom massor av lyktor, prismor,
vindspel i glas
m.m. som Åke också tillverkat.






Även inne i boningshuset finns det många
spår av Åkes kreativitet och konstnärstalang.






Det var inte frågan om lampor från IKEA,
eller någon annan dussinkedja, utan även kökslampan
har Åke gjort själv :-)






Åkes stora intresse för örter visade sig i en enorm vägghylla
med massor av brukar och lådor som han tillverkat själv.

Ingen burk var den andra lik, men ändå passade de ihop
med sina starka färger och dekorationer.






En annorlunda väggspegel återfanns i hallen.





Den var dekorerad med alla stjärntecken och drakar.






Det fanns också prov på "traditionell" konst i
form av olika tavlor.

Detta var en av de större tavlorna. Åke sa sig inte måla
särskilt mycket längre
, då han inte hade några bra dukar,
eller riktigt gammal tapet (som visst var
toppen att måla på!).






En tavla med renar återfanns i ett annat rum.






Liksom en tavla med en björnfamilj. I samma "serie" fanns
det också en tavla med en lo avbildad.

Detta är bara en handfull exempel,
det fanns det en mängd tavlor hemma hos Åke,
målade av både honom och hans dotter.






Min absoluta favorit bland tavlorna var nog detta
KOnstverk. Tyvärr blev det en kass bild, men jag tyckte
tavlan är så charmig! Hade den varit till salu hade
jag slagit till direkt :-)

Detta var helt klart ett annorlunda inslag i
Valborgsfirandet
. Men vi såg även traditionsenligt
en majbrasa
(till Lurans stora förtjusning!).

Och som ni kanske märkt så blev det en liten
bloggpaus (gårdagens inlägg var tidsinställt) då vi
åkte till Östersund med grannarna den 1:a maj.

Barnen fick sig ett gäng sommarskor, och jag
fick mig en ny kökslampa ;-)

Dessutom blev det ett par timmar i Djungelhuset,
där barnen fick leka av sig ordentligt.

Och jag måste erkänna att även jag åkte
kanor och hoppade hoppborg så jag blev
riktigt varm i kläderna ;-P

Efter en skön långhelg väntar nu jobb, jobb
och lite till jobb
...

Hoppas att ni fått en fin start på maj månad,
och att ni får en toppen dag!


KRAM







Vendela säger

Det var verkligen en mångfacetterad konstnär må jag säga! Snacka om kreativ! Tavlan med björnfamiljen blev jag förtjust i - så söt :)



Önskar dig en bra dag!



KRAM



2012-05-02 @ 09:21:07
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
♥ Carina ♥ säger

Vilken trevlig Valborg ni haft!

Åh vilket jobb han har lagt ner på den där grillkåtan och staketet. Häftigt!!

Kram

2012-05-02 @ 09:21:54
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Linda säger

Wow! Va häftigt! ;)



Tusen tack gumman! :)

Op gick ju bra, men jag är riktigt missnöjd tyvärr :(

Kramar

2012-05-02 @ 10:48:22
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Nina säger

Men hur kunde ni komma på att hälsa på den där kufen?

Låter som ni hade en toppen dag i Östersund! Härligt!

Valborg va trevlig men då Anton är sjuk så gick vi två fara hem tidigt! Sam sov hos farfars så han kollade på majbrasan på sjöstreet!

Ha en bra arbetsdag!

Kram!

2012-05-02 @ 10:49:28
URL: http://ninuz.blogg.se/
ansepanse säger

jag hade självklart varit en rutschkaneåkare :) om jag varit med er där :)

vad mycket fin konst, jo, den tavlan är riktigt charmig, jag hade helst tagit den med renarna på

bamsekramar och en bra jobb-dag till dig ♥

2012-05-02 @ 10:53:43
URL: http://kinaguld.blogg.se/
carina säger

Vad trevligt ni haft det!

Och grillkåta ser hur mysig ut som helst :)

Kramen rara vän♥

2012-05-02 @ 11:27:38
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Miranda säger

Vi firade valborg hemma. Aron var förkyld som bara det, hade hosta och var allmän hängig. Vi tände en brasa här hemma, så lite valborg blev det. Jag känner igen snubben, men kan bana mig inte minnas från var...Ha en fin dag. Här blåser det som satan!

2012-05-02 @ 11:36:57
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Tina säger

Oj vilken konstnärlig kille! Ni verkar också ha haft en toppenhelg gumman! Hoppas veckan blir lika bra! KRAM!

2012-05-02 @ 11:53:48
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
krajamaria säger

Kryddburkarna! Så fina! Vilken rolig idé också! :)

När jag läste rubriken på ditt inlägg blev jag påmind om det fina konstarrangemanget jag var med och annordnade när jag bodde i Småland. Skogsstyrelsen bjöd in traktens fantastiskt duktiga hantverkare och konstnärer till ett

2012-05-02 @ 14:12:14
URL: http://krajamaria.blogspot.com
krajamaria säger

till ett vernisage i ett naturreservat som hade handikapanpassning. Längs den dryga kilometerlånga breda stigen in i reservatet hade konstnärerna ställt ut, vi belyste saker med både lampor och levande ljus. Vackrast var den maffiga kronan i luffarslöjd som hängde över stigen fylld med ljus... :)

2012-05-02 @ 14:14:37
URL: http://krajamaria.blogspot.com
gunbritt säger

Åke("i skogen")kallar jag honom.En mycket snäll och duktig mångsysslare.Jag har också hälsat på honom och kollat hans alster.Jag köpte en glasmobil som är jättefin.Han gör aldrig två lika.

2012-05-04 @ 20:55:54
Therese - Sockenvägens Söta säger

Gunbritt - Ja, det är verkligen en mångsysslare vi talar om och duktig är han, blev så imponerad av alla hans alster :-D Som sagt den där kotavlan hade jag gärna köpt lös om det gått ;-P

2012-05-05 @ 08:00:52
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: