Trattisar i mängder

 
 
Här har vi börjat morgonen med fortsatt
rensning av trattkantareller.
 
Jag hade nämligen turen att få mängder
av trattisar av Åttner i går som han plockat.
 
Och inte nog med att jag fick svampen,
jag fick även svampkniven av honom!
 
TACK!
 
 
 
 
 
Vi rensade mängder av svamp under gårdagen,
eller snarare rensade jag svamp och barnen letade
efter spindlar och andra små djur som också
brukar följa med hem.
 
Bogge tror faktiskt att svampkniven är en
spindelkniv ;-)
 
 
 
 
 
Större delen av svampen är nu lagd på tork.
 
Men färska trattisar är gudomligt gott, så i går
passade jag på att göra en underbart god pastarätt,
som dessutom är lätt att röra ihop :-)
 
1 påse/paket tagliatelle som kokas
al dente och blandas ihop med:
 
2 paket bacon som skivats och stekts
drygt 1 liter färska trattkantareller som smörstekts
5 dl matlagningsgrädde
1 burk champinjon/kantarell creme fraiche
1½-2 dl riven ost, gärna västerbotten
salt och svartpeppar efter smak
 
Serveras gärna tillsammans med 
ett glas rött.
 
 
 
 
 
Av svampen jag och Bogge rensat nu på morgonen
blir det nog en älg och kantarellgryta.
 
Maken börjar ju som egen på måndag och 
det innebär en vecka i skogen, så det behövs en
hel hög med matdosor om jag inte vill ha tillbaka en 
avmagrad karl ;-)
 
Nu fungerar 3G nätet igen, så jag ska 
passa på att ladda upp några helhetsbilder
vår altan.
 
Kika in senare om ni är nyfikna
hur det blev!
 
Ha en fortsatt fin söndag så länge ♥
 
 
 
 
 



Johanna säger

Verkar ju inte fel det heller, tror vi båda fått en bra start på dagen. :D Jag ska till Ikea senare, helt klart så blir det en fortsatt bra dag. Att få shoppa upp pengarna på en massa saker till hemmet är roooligt. :) Kram

2012-09-30 @ 09:00:00
URL: http://silverdraken.blogg.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Så gott det ser ut :-)
Och klart att vi är nyfikna på altanen!
Ha en bra dag!

2012-09-30 @ 09:22:29
URL: http://tomtensdotter.se
Johanna säger

Har inte heller varit där på evigheter så är helt klart dags, flyttade för ett tag sen och lite småplock behövs alltid. :D

2012-09-30 @ 09:28:58
URL: http://silverdraken.blogg.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Gott med svamp!
Ha en fin söndag! :)
Kram

2012-09-30 @ 10:00:05
URL: http://skuggis.wordpress.com
Ing-Britt säger

God morgon söta!
Så skönt att ni äntligen börjar bli fria från förkylningen och att du fått sova så gott inatt. Själv somnade jag inte förens vid tre och sen kom Tilda och väckte mig vid sju..Tommy var ute och festade igår och jag kan inte sova när han är borta, hann med två filmer efter att tjejerna gått och lagt sig.
Vad snällt av Åttner att ta med massa svamt till er och kortet när Bogge tittar ner i svampkorgen är verkligen fint.
Nu ska jag snart köra Evelin till stallet och när vi kommer hem hoppas jag få se helhetsbilder på erat fina uterum för gissa om jag är nyfiken ;D.
Ha nu en skön söndag, kram Ing-Britt

2012-09-30 @ 10:01:25
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Frida säger

Älskar trattisar! Fast här vet jag inte vart jag ska gå och plocka dem.. Tur att mamma plockar massor och tar med sig hit :)

2012-09-30 @ 10:02:16
URL: http://fridala.blogspot.com
carina säger

Oj, vilken svamp!
Och jag som nästan är utan :(
Men jag kanske kan få lite av dig vännen :)
Ha en fin dag!
Kramen♥

2012-09-30 @ 10:54:45
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Carolina säger

Å herregud så gott, önskar vi hade något bra ställe här också! Kram

2012-09-30 @ 11:04:33
URL: http://carolina1979.se
Ljuvligtvitt & busiga gossar säger

Ja jag är så nyfiken på helhets bilder på altanen :D
Och på långbordet!

Trattisar är gott :)
Tyvärr plockar jag inga längre, för vårt ställe där det finns mängder har blivit invaderat av älgloppor! Jag HATAR dom små krypen, nästan utvecklat fobi :P
Men pappa har plockat åt oss!
Så ska nog testa de där receptet :) Tyvärr har vi inte tillgång till älgstek, annars vet jag att svamp och älg är mums!

Haha spindelkniv? Sötgubben då :)

Ha en mysig söndag! KRAMAR ♥

Åsa säger

Är inte så glad i svamp, kan äta men inte mycket mer. När jag var liten sa min pappa det var råttungar när mamma gjort svampstuvning/sås å ven vill äta råttungar... inte jag i alla fall.
Hade ju varit skoj om Luran oxå dansat zumba med Elin, men att få vattenvana är oxå viktigt, om det fanns plask & lek här skulle jag absolut låta Elin vara med.
Vi får se hur denna torsdag fungerar å sedan får vi planera in en träff, ska jag/vi nu vara i Dorro en gång i veckan måste vi ju absolut träffas.
Självklart är jag nyfiken å vill se bilder på "haltan".
Hur var filmen, gillade Luran att gå på bio?
*kram*

2012-09-30 @ 11:59:50
Angelica säger

Ja man blir lite avensjuk att du bor så nära min pappa Åttner...
Men man är ju stolt över att han är så snäll och duktig på de mesta..
Kram från ett idag än så länge soligt Trollhättan.

Svar: Ja, du må tro att Åtter är uppskattad på alla de sätt och vis hos oss!!! Ungarna blir superglada så snart de ser hans bil :-D Och han kan verkligen trolla, trodde aldrig att det skulle bli så bra som det blev, både med de nya fönstren och ute på altanen, han löser alla problem! Dessutom genomsnäll <3 Och njut nu av solen, för om jag minns rätt så sa din kära farr att du i princip har haft regn ända sedan du kom hem härifrån... KRAM!
Therese Bjärstig

2012-09-30 @ 12:01:11
Anonym säger

Vilken skörd! Såg att vår ICA-handlare tog 260 kronor kilot för kantareller...

Kram

Svar: Wow, då fick jag med andra ord svamp för över 1000 kr, inte illa!!!
Therese Bjärstig

2012-09-30 @ 13:04:24
Gardenhouse säger

Gud så läckert uterummet blev!!!
Gillas såå skarpt :)
Gott med trattisar och så duktiga barn, blivande kockar?
Kram Sussi

2012-09-30 @ 14:24:45
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
ansepanse säger

den där Åttner verkar vara en genomsnäll människa :) tänk vad mycket svamp, en spjuver-Bogge står och letar efter spindlar :) och andra småkryp :) det är förstås mycket roligare än att rensa svampen, att inte mamma har förstått det :)
bamsekramar vännen <3

2012-09-30 @ 18:11:04
URL: http://kinaguld.blogg.se
Cissi säger

Oj vad mycket!!!
Det är rogivande att plocka men att rensa tycker jag är sötrist ;)

2012-10-01 @ 11:51:00
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Madde säger

Åååå vad gott!! vilken lyx att FÅ massa trattisar!! =) Vill också ha ju, men är inte så bra på att hitta dem små rackarna! =) kram

2012-10-01 @ 13:35:23
URL: http://maddiznilsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: