Lanthandel när den är som bäst

 
 
 
Man ska ju försöka leva som man lär sägs det ju,
så för mig som forskar om landsbygdsutveckling
är det en självklarhet att försöka gynna affären
hemma i byn då jag har möjlighet.
 
För en bygd utan butik är en bygd på utdöende,
den är en livsnerv och inte minst en social träffpunkt
 
Dessutom är Catarinas Livs den enda butiken
med manuell chark inom en radie av minst 5 mil,
ett verkligen guldkorn så här i juletid då jag
vill köpa olika goda korvar och ostar.
 
Och det viktigaste av allt - prinskorv.
 
RIKTIG prinskorv, ni vet sådan som hänger
ihop i ett långt snöre och som "smäller" när
man tuggar på den.
 
Annan prinskorv göre sig icke besvär
här på Sockenvägen, den åker ut illa kvickt!
 
Och i år får vi frossa rejält på prinskorv
då jag förutom det kilo jag själv köpt även fått
1,5 kg av svärmor, hon vet vad som går hem ;-)
 
För er som bor i krokarna så kan jag varmt
rekommendera Catarinas Livs och deras
fina sortiment i charken.
 
Dessutom är det en alltid lika glad
och trevlig personal som man möts av
när man kliver in genom dörren
till affären.
 
Ps. Missa inte I älgarnas rike på SVT 2,
programmet börjar redan 18.00. Ds.
 



Åsa säger

Du är snäll Du <3

Det är min mor som kommer med rätt orimliga krav, idag sa hon att om Js dotter m pojkvän skulle komma visste hon inte om hon (och pappa förstått, han lär ju inte lämna henne ensam) kommer...
Detta fastän C kommer först fram på kvällen då de åter julbord hos hennes morfar & mormor ihop med mamman & lillebror,

Hon säger: vi får se hur vi gör...

Svårt för mig att slippa ångest, svårt att förbereda och laga till lämplig mängd mat då jag inte vet om det kanske bara blir vi tre - vore lugnast - jag fattar inte varför hon håller på på detta viset,

Fick sms nu i eftermiddag medan jag griljerade skinkan att paketet fanns för avhämtning på COOP så det ordnar sig :)

Skinka & risgrynsgröt och kokta ägg blev det till middag, helt okey,

Finns det affär både i Lajksjön å Svanabyn, det visste jag inte,

kram,

2013-12-20 @ 17:34:55
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
ansepanse säger

jo, nog ska man gynna lanthandlare så man får ha dem kvar
Älgarnas rike missade jag tyvärr eftersom jag läste det här först nu och när programmet sändes satt jag i bastun
Sv: vilken härlig idé att sitta på vardagsrumsgolvet och äta middag :) en fin inledning på jullovet
önskar er alla en fortsatt myskväll, här ska vi titta på På spåret
kramen <3

2013-12-20 @ 19:25:49
URL: http://kinaguld.blogg.se
Johannas Retro säger

Jag som bor i en stor stad med bara stora mataffärer tycker det är så mysigt när man kommer lite utanför stan, på landet med de små lanthandlarna! Min pojkvän bor ca 1 tim från gbg på landet och där ligger en liten lanthandel, superbilligt & superdyrt är de där haha! :D

SV: Haha va sött av dig, tar de som en komplimang! Hon är dock superduper snyggare än mig! ^^

Ha en fin helg! :) Kram

2013-12-20 @ 20:46:30
URL: http://johannasretro.com
Znogge säger

Jag gynnar gärna lokala butiker men det finns en begränsning i priset. Tyvärr...

Kram

2013-12-20 @ 20:51:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!
Skönt att vara klar med handlingen och vilken lyx med sån chark på orten. Trots att vi har en ganska stor Ica butik har vi inte något sånt utan får köpa färdigpackat eller åka till Örebro 3,5mil bort.
Idag när jag var till Ikea hade de startat stora rean så lampan jag skulle ha var nedsatt från 349kr till 199kr så jag sparade in den extra resan plus lite till :).
Visst är det något extra att få julkort men tyvärr är jag som du...fast jag köper hem både kort och frimärken men får aldrig iväg dem..!! ;).
Nu är det dags för mig att krypa till kojs, jobbar ju i helgen.
Önskar dig en fortsatt mysig kväll och en skön sista helg innan julafton. Många kramar Ing-Britt

2013-12-20 @ 21:39:52
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Nina säger

Tjingeling så här på kvällskvisten.
Tittar in och önskar dig en trevlig helg.
Här kokar lakritsknäcken på spisen och knäcken är nu klar och ligger i kylen. Så snart är allt klart! Känns skönt det då jag jobbar varje dag fram till jul nu.

Och som du skrev, den enda julångest jag har är över dessa jäkla julkort som aldrig blir fixade...
Nått åt kanske man får till det ;-)
Ha det gott och njut av julefrid!

2013-12-20 @ 23:07:21
URL: http://www.ninuz.blogg.se
Moster Carol säger

Visst är det underbart att få komma till "våran" butik och handla?! Finns inga bättre handlare än Peter och Catarina! Alltid lika glada och trevliga - helt enkelt underbara människor och det behövs i en sån liten butik. Varje kund är sååå viktig.

Hoppas att du kan snusa liiite på lilla Emma iaf, så liten och söt hon är.

KRAM


Svar: Ja, det är sådan tur att just C&P tog över butiken, nu är den som på den gamla goda tiden, var fullt med folk i butiken då jag kom in, folk stod och pratade och drack kaffe! Härligt! Och jag hoppas alla inser hur viktigt det är med en butik för bygden och försöker vara så köptrogna de bara går! KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2013-12-21 @ 10:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: