Middag som Lady och Lufsen

 
 
För någon vecka sedan avnjöt vi
kryddstarka köttbullar i en tomat- och fetaostsås
smaksatt med basilika, en höjdare om ni frågar mig.
 
Men de fick knappt godkänt av ungarna, de ville ha
"vanliga" köttbullar. Men då det såldes in som
Lady och Lufsen mat gick det ner till sist ;-)
 
Att serveraett stort fat i stället
för i grytor och karotter är förresten ett tips
om man vill få en lite finare dukning och
lyxigare känslavardagsmaten!
 
I dag är planen att sno ihop en egen variant
av Frutti di Mare, men hur jag ska lyckas sälja
in det hos ungarna låter jag vara osagt.
 
Dock lär säkert Bogge glatt testa, då han
utan att tveka prövade surströmming
förra helgen! Något som han dessutom
gillade skarp och ville ha mer av!
 
 Luran däremot rynkade näsan och
körde på ett säkert kort - korv :-)
 
Jag får väl ha lite korv på lut även i dag...
 
 
 
 
 
 
 
 



Znogge säger

Liknande färsbiffar avnjöts här i förrgår. Vi tyckte att smaken blev hur bra som helst men yngsta dottern är ju vuxen ;-) Hur man lägger upp maten spelar stor roll. Vi lär äta mycket med ögonen också...

Kram

2013-07-04 @ 10:08:05
URL: http://znogge.wordpress.com/
Britt säger

Vad gott det lät med kryddstarka köttbullar,men barn är sig lik.Det ska vara det som dom är van,men vissa barn smakar på allt.Håller med dig att det blir så fint upplägg i ett stort fat.Köpte ett stort svart fat på Dollar(salladsfat).Så snyggt till all mat...Snygga kläder du har köpt+för klänningen,gillar det småblommiga..Här regnar det men 14 grader varmt.Så det blev en blöt hundpromenad i dag,hundarna ville gå in.Men dom får ligga i hundgården(hundhuset)och torka en stund.Lämnade två sura och blöta hundar där som hellre hade legat på kökssoffan..Ha en bra dag,kram.....

Svar: Ja, man ska nog ständigt introducera nyheter för barn både vad gäller smaker å konsistenser, men i Bogges fall så smaka han glatt på det mesta, medan Luran är tvärt om... Bogge gillade surströmmingen så mycket så vi knappt han rensa, så nästa gång köper vi en burk fileer till honom så han får äta så mycket han vill ;-DSvarta fat är läckert att lägga upp mat på, hade snygga svarta tallrikar som tyvärr gick sönder i en flytt :-(
Här ser det ut att komma regn i dag, men bättre dag än i morgon då det är en massa arrangemang i min hemby som vi ska på. Barnen ska vara med i en löptävling och jag hoppas träffa en del bybor å hemvändare som man inte träffat på ett tag. Önskar dig en fin fredag och helg! KRAM
Therese Bjärstig

2013-07-04 @ 10:31:25
ansepanse säger

:) Luran och jag är lika :) självklart är mitt långtbortibarnbarn likt mig, jag rynkar också på näsan åt surströmming, tar hellre korv då :)
ha en fin dag
bamsekramen <3

2013-07-04 @ 11:18:15
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Ser saskigt ut :) men troligtvis inget Elin skulle smaka, ihop rörd mat går helt bort, var sak på sin plats typ ;)
Surströming å skaldjur säger jag nej tack till... ja okey jag äter räkor, men i övrigt naj, absolut inte.
Korv är väl det inget fel på... säger hon som kan leva på falukorv & chorizo :D
Idag ännu en dag med sämre mående, nu skyllerjag förutom på ansträgningen i tisdags på skit vädret, klart jag mår sämre när vädret ständigt är dåligt.
Vet inte hur det blir med Dorro å Zumba, jag måste ju fixa att köra då J har fackmöte i Meselefors, han är ordförande i Byggnads måste han väl medverka.
Ha en bra torsdag kram

2013-07-04 @ 11:41:08
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Ida säger

Oj det där såg Riktigt gott ut!!
Inte alltid lätt att bjuda dom små på nya rätter och nya smaker. Men korv funkar ju alltid haha :-P
Hoppas ni får en fin dag! Här var det varmt å soligt imorse men nu mulet igen :-( verkar inte bli någon sandstrand denna semester.
Många kramar

2013-07-04 @ 12:23:38
URL: http://ettnaturligtvis.wordpress.com
Annika säger

Oj så sugen jag blev på surströmming nu. Men väntar nog till Augusti. Bra ide det där med att servera på fat istället. Ha en fin kväll.

2013-07-04 @ 14:44:22
URL: http://badtant.bloggo.nu
Jennie & FrökenFlis säger

åh vilken mysig middag! Det är ju enkelt och mysigt att efterlikna Lady och luffsen. Det ska jag göra hemma som överraskning till Kaj någon dag! :)

kramar

2013-07-04 @ 16:47:13
URL: http://jenniesays.blogg.se
Farmor säger

Tack för en mysig lunchdate,hoppas att allt går bra så ni får ta semester i morrn,kram till er alla.

Svar: Det är jag/vi som ska tacka för trevligt sällskap å för att du ställt upp å varit barnvakt i veckan så jag kunnat både springa å shoppa <3 Guld värt! Du är bäst! KRAM
Therese Bjärstig

2013-07-04 @ 18:25:16
Viktkamp säger

Så gott det ser ut =)
SV: klart du vågar dig på utmaningen =) Heja!
Kramar

2013-07-04 @ 19:28:09
URL: http://viktkamp.webblogg.se
Åsa säger

Är Ni i stugan nu? Jag hoppas Ni får en härlig helg.

Zumba på camping, första gången jag varit på Dorotea Camping, inte många barn, men Elin fick dansa å leka av sig.

Blev inget besök hos Nina, vi var i Dorro 16.50 så det blev campingen med detsamma.

Ha en skön ledig torsdagkväll ånjut av friheten i stugan kram

.

2013-07-04 @ 20:03:16
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Tina säger

Åh det där såg riktigt gott ut vännen! Hoppas ni har det bra! Nu har jag och barnen bara en dag kvar innan det är dags för semester. Det ska bli galet skönt! KRAM

2013-07-04 @ 21:00:07
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Nina säger

God kväll =)
Ja då har man jobbat dag nr 2. Inte lika mycket folk idag men mycket folk iaf. Och då ni kunder har varit så duktiga på att handla så hängs det upp en del nya kläder imorron =)
Nu lockar sängen big time =)
Kram kram

2013-07-04 @ 22:31:15
URL: http://www.ninuz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: