Skitgott

Skitgoda karmeller säger jag inte nej tack till.
 
 
Skit är gott, eller?!
 
Jo, i alla fall om man frågar Mac :-(
 
Han har börjat äta både sin egen och Bus avföring,
och det trots att de fått krossad annanas i sin mat
de senasta dagarna. Något som sägs ska
avskräcka hundar att äta skiten.
 
Jag har läst på allt jag kommit över om koprofaga
beteenden och vet att det är en mändg möjliga orsaker
som kan ligga bakom beteendet och att det nu bara
är till att försöka utesluta dem en efter en.
 
 
 
Likt haren lever jag just nu på hoppet.
 
 
Prio ett är att aktivera Mac ytterligare, samt att hålla undan
i hundgården så hans chanser att äta avföring minimeras.
 
Vi ska även byta tillbaka till det foder vi hade innan
beteendet uppmärksammades, och öka på fibermängden
då han verkar vara en glupsk kille.
 
Det konstiga är dock att vi bytt till ett proteinrikt och
"bättre" foder, men att Mac inte nöjer sig med
de mindre men energirikare potionerna.
 
Och mask/parasit kan uteslutas då han
nyligen behandlats.
 
Näringsbrist av något slag, alternativt
tarm/magproblem får utredas hos veterinär
om problemet kvarstår efter att ovan förändringar
genomförts utan att beteendet ändras.
 
Kanske gör jag en höna av en fjäder, då det
verkar vara rätt vanligt förekommande att just valpar
kan ha detta beteende och sedan slutar då de
blir större.
 
Men jag tycker att det är SKIT äckligt
bokstavlig talat och vill att han slutar bums!
 
Så har ni tips, råd, erfarenheter, får ni gärna
dela med er!!!
 
För jag hoppas innerligt att få bukt med detta,
och det rätt omgående.
 
 
 
 
 
 
 



Johanna - Mamma till Leija säger

Usch, det lät ju inget vidare. Hoppas ni får bukt på problemet!
Kramar

2013-03-07 @ 16:57:28
URL: http://skuggis.wordpress.com
Linda säger

usch - ÄCKLIGT säger jag bara. blä

2013-03-07 @ 17:13:03
URL: http://www.candygirl.nu
Lizas Lantliv säger

Åh du har tagit fram den söta lyktan!
Så fint!

Usch det är ju såå vidrigt det där med skit-ätandet, lilla E har i perioder käkat kattens skit o det är inte bättre det....!
Har inga tips mer än att förmana ordentligt när man kommer på dom!!

Trevlig kväll!

Kramar Liza

2013-03-07 @ 17:32:34
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
Miranda säger

Ofta då hundar äter sin egen och andras avföring beror det på näringsbrist. Många hundägare sparar pengar med att köpa billigt och värdelöst hundfoder, vilket resulterar i att hundarna inte får i sig dom vitaminerna de behöver m.m. som de skall ha och veterinär räkningen och konstiga beteende skapas. Låter klokt att du bytar foder. Ett tips; kolla hur mkt aska det finns i fodret. För mkt aska=skitfoder. Sen leta efter foder som inte innehåller vete. Hundar är köttätare inte vete.... Jag använder high-energy professional 32/24 året runt. Bra foder för aktiva hundar! Från det ena till det andra....skall till Dorotea imorgon. Tänkte fråga om jag fick låna din Twillight ;-) Kramen

2013-03-07 @ 17:51:19
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Gardenhouse säger

Det problemet har jag tack och lov aldrig haft med nån av mina hundar :) häst skit kan de däremot ha sprungit runt med...för att få skäll av mig!
Hoppas du finner lösning snarast ;)
Kram och lycka till,
Sussi

2013-03-07 @ 18:39:15
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Åsa säger

Tror som Miranda även skriver att det är brist på något, vet att jag läst om något som tydligen fattades... Men kommer inte på nu vad det var, annars kan ju det bli en ful ovana, äckligt, jag hoppas foderbyte hjälper.
Leker just nu med Js IPad lite skoj, fast det säger jag inte högt var ju så anti mot paddan tidigare.
Ha en fin fortsättning på torsdagskvällen kram

2013-03-07 @ 18:51:48
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Znogge säger

Miss E kan äta avföring från katter men förklaring har vi inte fått. Hon är kärnfrisk på alla vis och vi har ett bra foder till dem.

Hoppas du finner en lösning på det.

Kram

2013-03-07 @ 19:07:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
åsa säger

Dålig kost. Beteendet är vanligare hos hundar som äter torrfoder. Torrfoder innehåller mycket kolhydrater och fibrer vilket leder till stora avföringsmängder. Eftersom hundar har svårt för att smälta kolhydrater innehåller avföringen osmält föda och detta blir frestande för andra hundar att sätta i sig. Man bör överväga att byta kost. Allra helst förstås till hemlagad mat (se artikel: Recept – på en naturligare kost för hunden). Men om man inte vill det så bör man leta efter ett torrfoder av högre kvalitet, med lägre innehåll av spannmål eller helst ett med ingen spannmål alls. Eller så går man medelvägen; tillsätt färskt rått kött till torrfodret (Se även här artikel: Recept – på en naturligare kost för hunden.)

Brist på näringsämne/n. Ibland äter hundar avföring för att de vill åt bakteriefloran i densamma. Hunden har helt enkelt problem med matsmältningen, oftast för att den äter torrfoder med mycket spannmål och den vill instinktivt kurera detta med bakteriefloran som finns i avföring. Den kan också ha brist på järn eller biotin. Återigen; se över kosten och följ råden ovan så försvinner näringsbristerna. Men oavsett kost så kan det hjälpa att ge hunden någon form av bakteriekultur (probiotika), t.ex.; Pro Biosa Pet, Bio Bak, GastroCell, Standardt Mage. Detta har alla hundar nytta av, oavsett om de är ”bajsätare” eller inte och oavsett vilken kost de äter.

2013-03-07 @ 19:16:01
Anne säger

Har man ett bra kvalitetsfoder så tror jag inte att det är det som är problemet. Är han kanske uttråkad? Hundar kan ju ibland få konstiga ideer för sig och då blir det till en ond cirkel...
Prata med en veterinär eller en betendevetare för hund/rasen. Alt kontakta rasklubben.
Lycka till! Kram

2013-03-07 @ 19:43:01
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Ida säger

Usch! Mina har aldrig ätit hundbajs men ibland kalasar dom i kattens låda å fy vilken stank d blir. Å man hör hur dom smaskar uuuuuhh!
Hoppas han slutar med skitätandet snart. Har tyvärr inget råd å ge dej :-(
Hoppas ni har en fin kväll!
Kram!!

2013-03-07 @ 20:03:45
URL: http://ettnaturligtvis.wordpress.com
Sandra V säger

Jag har samma skitproblem i min hund också. Och det oavsett vad jag ger för foder. Men jag kan se att det ökar när hon är något understimulerad. Fast å andra sidan så kan hon stanna för att ta sig en mumsbit fast vi just skidrat en mil så det är inte bara understimulans.

Jag fick rådet att ge banan, men det funkar inte hos oss.
Hoppas att du får bukt med problemet innan det blir en ful ovana.

2013-03-07 @ 21:16:23
URL: http://sandraviklund.se
A säger

Hoppas att du får han att sluta. Jag har inget råd tyvärr.
Kram kram

2013-03-07 @ 23:02:03
URL: http://Motnyalivet.blogg.se
ansepanse säger

ja usch, Sluggo är en bajsätare :( och han är ju vuxen, jag har avmaskat honom och jag aktiverar båda varje dag, fiberrikt har jag ännu inte testat, ger du Mac specialfoder som är fiberrikt eller blandar du i något annat? jag vill också gärna få bukt med bajsätandet, det är som du säger att sedan spyr de, Sluggo får ju ont i magen av det, jag kan se det på honom när han har ätit bajs och sedan är det bara att vänta, för jag vet ju att han kommer att spy lite senare, jag ser i en kommentar att banan skulle hjälpa men Sluggo får banana varje dag, så nej, det hjälper inte
kramar vännen <3

2013-03-08 @ 10:28:39
URL: http://kinaguld.blogg.se
ansepanse säger

och förresten, näringsbrist är det heller inte, jag pratade med min veterinär länge och väl om problemet, han påstod att en del hundar ÄR sådana och det finns egentligen inte så mycket att göra :(
kramar <3

2013-03-08 @ 10:30:08
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: