Livsstils förändring

 
I mars i fjol bestämde jag mig.
 
Jag började springa för livet bokstavligen.
Vågen visade på + 90 kg och jag hade ett BMI
som indikerade inte bara övervikt utan fetma.
 
Jag minns mitt första iform pass och hur tungt
det var att springa två minuter. Jag tvivlade
starkt på att jag någonsin skulle orka springa
en halvmil.
 
Men efter 12 veckor hade kilona börjat
trilla av och jag sprang både en halvmil
och en mil för första gången i mitt liv!
 
Vilken glädje jag kände.
 
Att utan dieter och konstigheter förända
min livsstil och hälsa genom motion.
 
hösten 2012 hade jag kapat över 20 kg
och kunde titulera mig normalviktig.
 
Här kunde livsstils resan ha varit slut.
Men i mina ögon var det här min
resa mot en ny livsstil började.
 
Skulle jag ha motivationen att motionera
2-3 ggr i veckan, och skulle jag kunna
hålla vikten?
 
Nu, ganska exakt ett år senare, kan jag
konstatera att jag klarat av detta.
 
Att gå ned i vikt är inte det svåra,
utan det är att sedan inte falla tillbaka
i gamla mönster och vanor och gå upp
de kilon man slitit för att tappa.
 
Jag har ibland varit på vippen att
göra det misstaget, men har då tagit
mig själv i örat och försökt påminna
mig om hur bra jag faktiskt mår
då jag rör mig.
 
 
 
 

Så idag, efter tre veckor utan träning,
är jag stolt att jag tog mig ut och sprang
rundan kring sjön istället för att komma
med undanflykter och falla tillbaka
till min tidigare livsstil.
 
Att maken och Bogge följde med och
agerade hejarklack gjorde det hela
dessutom så mycket lättare :-)
 
 
 
 



Emilia säger

Åh vilken härlig läsning vännen, du är GRYM!!!
Som du säger, det svåraste ligger i att hålla kvar livsstilen. I alla fall i början, sen blir det ju en naturlig del i vardagen det med.
HEJA DIG!!
KRAM <3

2013-09-21 @ 17:31:10
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Åsa säger

Du har varit och Du är väldigt duktig, Du har kämpat bra.

Kram

2013-09-21 @ 17:52:05
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Moster Carol säger

Du är sååå DUKTIG!!!!
Jag önskar att jag hade lite av din motivation och kunde hålla i gång lika bra och regelbundet som du! Jag tänker och vill men kommer inte så mycket längre...


KRAM

Svar: Ha ha nu skämtar du mig aprillo vännen, du är ju GRYM, så fit som du är, du inte bara tränar du tänker på vad du stoppar i dig också, det får bli mitt nästa steg... men jag ääälskar ju mat så det är svårare ;-P
Therese Bjärstig

2013-09-21 @ 18:24:43
Znogge säger

Grattis till en fantastisk viktresa och prestation! Jag har gjort en liknande men gått upp lite igen :-( Så nu är det nya tag!

Kram

2013-09-21 @ 18:34:11
URL: http://znogge.wordpress.com/
Anne säger

Jösses människa vad duktig du är!!!! Stort grattis till ditt val att ta hand om sig själv, det är ju ingen annan som gör det åt en!
Ha det gott, kram

2013-09-21 @ 19:26:52
URL: http://www.gardshundfolbert.wordpress.com
Tina säger

Vilken fantastisk resa du gjort, kan bara applådera o busvissla o säga heja dig tjejen, grymt jobbat. Kramisar Tina

2013-09-21 @ 19:41:13
URL: http://home2tiny.blogspot.se
Jenny säger

Hej! Du har gjort en resa som slutat med ett hälsosammare liv! Vet va du skriver om. Gjorde samma resa för nåra år sen! Från 83 kg till 60 kg på knappt ett år :) Det svåra var inte att gå ner i vikt utan att hålla vikten.. Äter allt men i lagom mängd och unnar mig lite gott till helgen. Går på gym två gånger i veckan och tar promenader dom andra dagarna. Mår så mycke bättre nu än förut så det är värt att kämpa lite! Första gången jag skriver här, men läser din blogg varje dag och gillar det skarpt :)) Må så bäst! Kram Jenny.

Svar: Hejja oss! För som du skriver att gå ner brukar gå bra, det är det där med att hålla vikten sen... Jag har enbart satsat på träningen, men måste även börja se över maten, med ett "normalt" och "sunt" tänk där i likhet med dig att man tillåter sig det lilla extra på helgerna så hoppas jag kunna kapa 5-7 kg till, men jag har ingen brådska, det får ta den tid det tar...
Önskar dig en riktigt fin vecka, och tack för att du tog dig tid att plita ner en kommentar, alltid skönt att veta att man inte är ensam om att får kämpa...

KRAM
Therese Bjärstig

2013-09-21 @ 19:59:37
JUNIJEJ säger

Gôtt jobbat!!!

2013-09-21 @ 21:25:47
URL: http://www.junitjejen.se
Ida säger

Jag säger bara WOW!!!!!!!! Du är grym!!
Verkligen jätteduktigt!!
Sov så gott fina! Kramar!

2013-09-21 @ 22:13:28
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Skorpan och Loppan säger

Jösses vilken resa! Grymt bra jobbat!
Jag är övertygad om att det är så man måste göra om man ska må bra i längden. Ändra både sina motionsvanor och matvanor och sen hålla fast vid det. Det är jättesvårt och det kan ta lång tid att nå målet, men jag tror ändå att det är mycket bättre än diverse dieter.

2013-09-22 @ 06:35:30
URL: http://skorpanloppan.blogspot.com
ansepanse säger

du är DUKTIG vännen <3 det gäller verkligen att ändra livsstil och hålla fast vid det och komma tillbaka efter att ha varit förkyld, du får fem stjärnor av fem :)
Sv: jag använder foppisar som innetofflor men de som jag har till uteskor ska jag se till att plocka undan, imorgon tror jag :)
hade barnen roligt på badkalaset?
en skön söndag till er alla
kramen <3

2013-09-22 @ 10:03:57
URL: http://kinaguld.blogg.se
linda / candygirl säger

Du är så duktig. Var stolt över dig själv. Jag är inne på andra veckan utan träning. Öken!!!!

2013-09-22 @ 10:08:26
URL: http://www.candygirl.nu
Susan säger

Åhhhhh...du är grymt DUKTIG...fortsätt så=)

Kramar

2013-09-22 @ 10:17:21
URL: http://susan.itelit.com
Anna säger

Wow, du både imponerar och inspirerar! Var stolt över dig själv.Du har gjort en fantastisk prestation!

Det är hög tid att beställa en egen tekalender till advent! Försäljningen går som smör i solsken och jag har snart sålt slut min tänkta upplaga! www.aguesthousegotland.com/tekalender-2013

Kramar från Gotland!

2013-09-22 @ 13:07:06
Johanna säger

Duktig du är, heja dig!! :D kram

2013-09-22 @ 13:23:52
URL: http://silverdraken.blogg.se
Miranda säger

Heja dig!!!! Ses om två veckor ;-)

2013-09-22 @ 19:10:06
lolla säger

hejja hejja duktiga dig!!!!
Minns ju när vi började med detta program och det gick kanon trots att det var slitigt, jag fixade ju åxå 5 km och sedan 1 mil tills den här jäkla höften började krångla..blääää så himla surt.. nu sitter jag med noll kondition igen, försöker hålla vikten med kosten men usch inte lätt...Men måste få hjälp av sjukgymnast, orkar bara inte just nu...
Läkaren säjjer att det är "lätt artros" menn vetet stjutton om det kan göra så ont dag och natt.
Nu slut på gnället.. det kunde varit värre :))
kram och ha en fin dag
Lolla

2013-09-23 @ 06:20:57
URL: http://www.lollashus.blogg.se
Anonym säger

Hej min älskade vän! Ja du är verkligen DUKTIG vännen! Jag är galet trött men så lycklig efter en Fab helg! Nästa gång måste du följa med hjärtat! Jag saknade dig där bland alla härliga tjejer! Hoppas din helg har varit fin! KRAM

2013-09-23 @ 06:51:23
Lizas Lantliv säger

Du är så duktig!!
Så bra jobbat o vilken investering för livet, härligt!
Jag hoppas på många barnvagnspromenader till vintern/våren!

Ha en bra dag!

Massa kramar!!

2013-09-23 @ 11:56:40
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
Cissi säger

Du är så DUKTIG!!!
Heja, Heja :D

KRAM

2013-09-23 @ 13:28:17
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Hemma hos Bus Camilla säger

Hej. Vad du har gjort det bra. Saknar dig, vi MÅSTE höras snart. Kram t er alla <3

Svar: Ja det MÅSTE vi, kan bara säga dito, saknar dig och undrar allt hur det är med dig och busarna <3 Här står alltid dörren öppen om du har vägarna förbi - det vet du! KRAM
Therese Bjärstig

2013-09-23 @ 16:48:11
Hemma hos Bus Camilla säger

Hej. Vad du har gjort det bra. Saknar dig, vi MÅSTE höras snart. Kram t er alla <3

2013-09-23 @ 16:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: