Kycklingryta

 
 
Jag gillar mat som är lättlagad och smakrik,
det får gärna vara i form av grytor och liknande
som blir ännu godare dagen efter i lunchlådan.
 
Min senaste "hittepårätt" är en kycklinggryta
med grön curry och knapriga tillbehör som jag
inte kan få nog av och som tillagats flera
gånger de senaste veckorna här på
Sockenvägen.
 
 
 
 
 
Sockenvägens goda kycklinggryta
4-6 portioner
 
1 kg svenska kycklingfiléer
som strimlas och fräses i smör
tillsammans med kryddor och
1 tsk (drygt) grön currypasta.
 
Kycklingen läggs sedan i en gryta
med en burk Thai Green Curry,
2 st burkar crème fraiche som får
puttra ihop. 1-3 klyftor vitlök pressas
ned + ev. lite mer grön currypasta.
 
Serveras sedan med jasminris och pricken
över i:et - torrostade cashewnötter och
finhackade sallatsärtor som ger både
sälta och cruch till rätten.
 
 
 
 
 

Jag lär mig aldrig, jag tänker varje gång
att jag inte ska backa och ta en portion till.
 
Men kycklinggrytan är så GOD
så man kan helt enkelt inte låta bli!
 
Vilket gör att middagen oftast avslutas med att
jag får knäppa upp knappen på byxorna och
vila ner maten på sofflocket ;-P
 
Bogge och Luran gillar dock inte denna gryta
och suckar tungt då den serveras.
 
Men skam den som ger sig, igår så
lämnade de faktiskt endast lite ris på
tallrikarna...
 
 
 
 



Ing-Britt säger

God morgon finaste!
Här har vi vaknat till ännu en strålande dag. Jag sitter redan ute i bara linne och svettas....nu känns det äntligen som riktig sommar. Tyvärr tror jag att jag blivit allergisk för första ggn i mitt liv. Snodde en tablett igår av Tommy och blev mycket bättre så då uteslöt jag en förkylning :(.
Den där kycklingen lät riktigt god, måste jag testa. Jag har aldrig ätit grön currypasta bara röd, vet du vad skillnaden är?

2014-06-10 @ 08:00:33
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Linda / Candygirl säger

Åh - det lät som en gryta i vår smak. Mums...

2014-06-10 @ 08:28:02
URL: http://www.candygirl.nu/
Farmor säger

i morgon efter jobbet ska jag göra en laddning plättar,då blir det glada barn,kram kram.

Svar: Ja då blir det överlyckliga! De går ju åt som smör i solsken dina plättar, å det är guld värt att kunna plocka fram då min mat inte duger ;-) Bortskämda skitungar är vad de är <3
Therese Bjärstig

2014-06-10 @ 09:06:32
znogge säger

Den där ska testas! Låter som en gryta helt och hållet i min smak :-)

Kram

2014-06-10 @ 11:50:49
URL: http://znogge.wordpress.com/
Åsa säger

Kyckling är mums!

Har idag varit på sjukan å tagit diverse blodprover, vad som händer sedan... det vet jag inget om.

Ha en fin tisdag, kram

2014-06-10 @ 12:44:22
URL: http://naltabblovers.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: