Vinterns, Monicas eller Sockenvägens Söta?




Jag sitter och bläddrar fram och tillbaka i mina kokböcker och
recept, men kan inte bestämma mig riktigt för vad jag ska göra
för någon efterrätt till nyårsmiddagen.






Ska man köra på ett "säkert kort" i form av något beprövat alá Sockenvägen,
 eller ska man våga sig på något nytt och spännande? Det är frågan...

Det ska ju dessutom gärna vara något man kan förbereda
att man inte behöver stå i köket och fixa med det direkt efter middagen.







I Vinterns söta finns många spännande recept, även trotjänaren Leila
har massor av gott i sin kokbok, men nej, jag tror jag ska testa ett recept jag
hittat i senaste nummret av Buffé - som är hämtat från Monicas Söta (!)







VIT KARAMELLMOUSSE

Ingredienser

Portioner: för 8 personer


200 g vit choklad
4 dl vispgrädde
4 äggulor
100 g mörk choklad
2 dl Non Stop-karameller



Vit karamellmousse


Tillagningstid:
Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel


Gör så här:

1. Smält den vita chokladen i ett vattenbad. Ta från värmen.
2. Vispa grädden. Rör ner äggulorna, en i taget, i den smälta chokladen. Vänd sedan ner alltsammans i grädden och blanda väl.
3. Grovhacka den mörka chokladen och nonstop-karamellerna – spara ca 1/2 dl karameller till garnering.
4. Vänd ner hacket i moussen och häll upp i glas eller små koppar. Ställ kallt i 2–3 timmar.
5. Garnera med hackade nonstopkarameller och servera.

Tillsammans med lite exotiska frukter tror jag
att detta kan bli ett gott avslut på nyårsmiddagen.





FLOOSAN-LIVET SOM MAMMA säger

dom blå skålarna är helt underbara, nått önskat länge!

2009-12-30 @ 11:26:34
URL: http://floosan.blogg.se/
Sessan ☆ säger

Vilka vackra skålar, jag är själv på jakt efter några liknande.



Jag tittar in för att önska dig ett gott slut & ett Gott Nytt År ♥



Jag skulle besökt dig & alla andra fina bloggisar så mycket med, men det har varit enormt mycket & nu känner jag mig alls inte bra.... Jag längtar hur mycket som helst att kunna skriva 2010!!



Massa miljarders av goda kramar till dig & dina

2009-12-30 @ 11:59:33
URL: http://sessanochprinsessan.com
bella säger

Jag har gjort saffransmaränger som jag ska lägga i botten på en sån skål du har i inlägget, sen gör vi en mixad tropisk fruksallad med vaniljsås ovanpå.

Smälter 70% mörk choklad och ringlar över! Dekorera med citronmeliss! Så himla gott och fräscht!

2009-12-30 @ 12:02:30
URL: http://bellamakeupartist.blogg.se/
pysseliten säger

Vill du kan jag skicka mönstret till dig får jag bara adressen har slarvat bort den .

2009-12-30 @ 12:18:02
FLOOSAN-LIVET SOM MAMMA säger

tack snälla för tipset =) har likande i glas sen tidigare men skulle vilja ha lite större och med färg att ha godis/ nötter eller nått likande i

2009-12-30 @ 12:34:42
URL: http://floosan.blogg.se/
Jenni säger

Mums det lät gott!



Nä, Rasmus åker inte. Sanna har aldrig provat heller, ska bli spännnade att se om det går. Tror inte det är någon större idé att låta Rasmus prova, ska istället se om han vill prova skidor någon dag :-)



Ja, Magnus fyller ju år idag också! Läser ju det här nere :-)

Ni får se till att vara riktigt snälla med honom idag då, bara ligga på soffan och dra sig om det nu är det han vill ;-)

Du får iaf gratta honom så gott!

Skulle ha tagit kort på Tyra nu så ni får se vad hon har vuxit...för visst var han lite intresserad av att se henne?

2009-12-30 @ 13:01:57
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Therese säger

Låter supergott! Själv ska jag göra "Kärlek i glas". Toblerone, grädde, mascarponeost och färska bär. En riktigt enkel höjdare det med!

Gott nytt år!

Kram

2009-12-30 @ 14:15:56
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Marianne säger

Det lät smarrigt värre! Jag har dock gått och blivit helt och totalt sockerberoende denna jul, dregglar över allt med socker överallt... HUVVA! Måste försöka få bukt med detta, men det är inte så lätt när vi har massvis med godis och kakor hemma.. suck!

Ja, vårvinterns varma vackra dagar ser jag fram emot så du kan inte tro... Drömmer om långa skidturer på fjället, varma mackor och oboj, bob och skoteråkning, slalomsvängar och snösoffor, tur de är nära!!! :)

Kram på er!

2009-12-30 @ 14:51:33
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Marie Larsson säger

Här blir det glass och varma hjortron. Innan det en god hjortstek och potatisgratäng. Hjorten har jag och jaktkompisen släpat nån km genom skogen. Så den är nog mör och go ;o) Gott nytt år!!

2009-12-30 @ 15:32:48
Sockenvägens Söta säger

Marie L : Ha, ha ja det var också ett sätt att möra på - men lite bökit, har hört att kiwi ska fungera också ;-) Men rackarns gott lät er nyårsmeny! Här blri det en toast med skaldjur, sedan älgfilé och potgratäng med kantarellsås samt detta "experiment" till efterrätt. Ett par goda alkfria drinkar ska jag också sno ihop, men i ärlighetens namn skulle jag kunan döda för ett gott glas rött till detta... men den som väntar på något gott! ;-P Kram

2009-12-30 @ 16:56:43
URL: http://lurans.blogg.se/
Nina säger

Stort grattis till Magnus idag. Va fint du skrivit om han :) Ni är ju ett mycket passande par! Den där efterrätten såg väldig god ut. Vi kör på ananaspaj. Lättsamt att göra då vi är 8 st på nyår. Ja 9 med Sam ;) Kramizar

2009-12-30 @ 17:18:12
URL: http://ninuz.blogg.se/
cecce säger

Lustigt!

Precis samma problem hade jag innan i dag. Satt och läste recept och kunde inte bestämma mej. Men så ringde en av våra gäster och sa att hon fixade efterrätten. Så snällt - slapp jag det. (Fast jag tycker det är rätt kul)

Just den efterrätten du täker göra...funderade jag också på. Den ser jättegod ut och verkar enkel att göra.

Pepparkakscheesecaken som finns på nästa uppslag i samma tidning har jag gjort. Har en i frysen som jag funderar på att ta fram till nyår - trots pepparkakan i botten. Smeten var underbart god. Tror man kan göra den med digerstive i stället om man vill för mindre julig smak!!



Kram och lycka till!!

2009-12-30 @ 17:21:33
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Erika säger

Vaniljpannacotta med limemarinerade bär passar utmärkt i de där fina skålarna!! :)

2009-12-30 @ 17:34:20
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Anne säger

Mmmmm det låter såååååå smarrigt!

Det blir säkert en succé!

Kram kram

2009-12-30 @ 18:43:58
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Angelica säger

Lät som en intressant och enkel efterrätt. Var den god?

2010-01-01 @ 18:49:27
URL: http://gekaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: