Kopp x 2




Ovan ser ni en närbild av en av alla de vackra kopparna jag fyndade igår på Tur och Retur.
Denna blåvita kopp hade jag dessutom lyckan att hitta två exemplar av!
Jag tycker de var så vackra i all sin enkelhet att jag valde att sätta två blå
hyachinter i glaskross i dessa vackra koppar.

Tillsammans med ett blått ljus på en zinkbricka pryder de nu vårt vardagsrumsbord och
sprider en underbar doft!

Andra saker man kan göra av udda koppar är romantiska kaffekoppsljus.
Eller en "gardin" av koppar som stämmer i färgsättning och/eller mönster.
I ett lantligt kök är det jätte vackert att hänga koppar i sidenband i olika höjder på en
stång i ett fönster. Ett perfekt sätt att visa sin samlig av udda koppar!

Själv hade jag tänkt att göra en ljuskrona för värmeljus med udda kaffekoppar som
går i en enhetlig färgskala. Jag trodde jag skulle kunna visa, men inser att jag
måste ha en speciell borr för att kunna borra i porslinet. Jag vågar nämligen inte
enbart limma fast kopparna på fyrkanstlisterna.

Själva "ljuskronan" görs alltså av fyrkantslist i likhet med
den ljuskrona Ernst gjorde i något av sina program (jag tror den även säljs numera),
 men med skillnaden att jag tänkte använda kaffekoppar istället för små mässingskoppar
 för kronljus. Det borde bli brandsäkert och lite annorlunda. Men som sagt, det är ett projekt
som jag skjuter på framtiden så länge...






Igår fick jag en award av goa Duracellmamman, miljoner tack för den
och dina alltid så värmande kommentarer. Du anar inte hur glad du gjorde mig!
Stort tack! ♥

Då jag nyss fått awarden och tillika berättat 7 saker om mig själv tänkte jag
först nöja mig med att enbart tacka för att Duracellmamman tänkte på mig
och Sockenvägens Söta, men så tänkte jag "va tusan, något mer kan jag väl
avslöja"
! Så här kommer ytterligare 7 saker ni kanske inte visste om mig:

1. Jag är en pratkvarn som ibland tar för stort utrymme...

2. Är en statsvetare som tycker och tänker om det mesta,
men som aldrig varit politiskt aktiv.

3. Har skjutit en riktigt stor bäver.

4. Jag har ett otroligt bra minne, behöver bara läsa en text en eller ett par
gånger för att minnas den nästan ordagrannt. Tacksamt under min studietid!

5. I ungdomens dar tävlade jag i längdskidor, stötte kula och kastade spjut.

6. När det var som jäkligast när jag födde Luran bönade jag och bad om
"lite knark, eller i alla fall ett glas rött" vilket fick personalen att skratta gott.
Vi får se vad jag vräker ur mig denna gång...

7. Är riktigt höjdrädd, dock inte flygrädd som tur är.







Idag står ett bankbesök på schemat, liksom en lunchdate med Nina och Malin.
Då den senare har BF idag ska det bli spännande att se om hon dyker upp...

Men med tanke på busvädret ute så vore det kanske tryggast om hon fick gå lite över
tiden
. Men jag är rädd att hon själv gärna åker in trots snö i mängder ;-)

Jag ska även hinna fota gårdagens stora fynd - "Nisse".
En ledtråd är att det är något som är väldigt användbart (?!) så här i semeltider.

Önskar er en fin dag!



* * *



Passa på och var i min tävling där Ni kan vinna en budskapsbräda med
en vindpinad nypa på för att fästa ett kort endera på er Ögonsten eller
på er Busunge - tävlingen hittar Ni HÄR.



Tävlingen avslutas den sista januari 2010.





Hemlängtan säger

Tycker det är så fint att ha en liten växt i en stor kopp. Det måste inte alltid vara en vanlig kruka.

Ha det bra!

Kram Jenny

2010-01-28 @ 11:48:40
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Vendela säger

Så fint med ljus i kaffekoppar! Får kanske gå på någon loppis för att se om jag hittar några vackra koppar :-)



Kram kram

2010-01-28 @ 12:18:51
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Therese säger

Urfina koppar! Ha en fin dag.

Kramar

2010-01-28 @ 12:45:34
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Jill säger

Så söta koppar! Så härligt med blått och vitt tillsammans, den eviga klassikerna som alltid funkar.



Och jag vill att du ska göra din ljuskrona nu! Låter ju som en riktigt bra och spännande idé. Vill se!!! ;-D



Hoppas du har en riktigt fin dag!

2010-01-28 @ 13:04:37
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com
Tekla Maräng säger

Så söta koppar och så snyggt med lökväxter i.

Ljuskoppar är ju heller inte så dumt.

Kom inte iväg i går, men idag ska jag iväg och se om det finns strumpor till dig.

Igår kom man knappt fram för all snö när man skulle ut, utan man halkade ikring som en smörklick i en varm stekpanna.Idag är det väl snudd på ännu värre men nu måste jag ut och handla mat om inte annat.

Vilken lycka att ha sådant minne just när man pluggar.

Skönt att det var bra med dig och fröet.

Kramar Marie:)

2010-01-28 @ 14:03:01
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Emmajohanna säger

hahaha, skrattar högt här på jobbet.

Ett glas rött mitt i krystandet är väl inte för mycket begärt. ;-) Det borde vara en rättighet. hihi.



Fina saker du ska göra. Själv ska jag köpa mig ett par färdigsydda gardiner på Hemtex, bara det är en bedrift. :-)

KRAM !!!

2010-01-28 @ 14:16:24
hemma hos Bus säger

Vad fint det blev med kopparna och lökarna :)

Hoppas att ni hann fika innan M åker in på BB.Spännande nu för det betyder ju att det snart är din tur.

Det var en rolig utmaning som du fick, jag har tyvärr skickat en ny till dig, fast en annan. Anta den om du vill annars så är det bara å hoppa över.

Hoppas att vi hinner ses nåt snart. Kram

2010-01-28 @ 14:42:47
URL: http://hemmahosbusarna.blogspot.com
Mamma Russin säger

hej hej gumman..

intressant läsning om dig .. :) så underbara koppar, tänk vad mycket man kan hitta på bara man har lite ideer..:)



hoppas du fick en tevlig lunch date. :) kul att ha nära vänner som ska ha barn samlidigt nästan.. :)



kramkram

2010-01-28 @ 15:04:48
URL: http://enburkrussin.se
Sockenvägens Söta säger

Emmajohanna - Tja, i det läget borde inte ett glas göra varken till eller ifrån, så varför inte?! Får kanske ta med mig en mini butelj denna gången fniss Och att få shoppa loss på Hemtex låter inte dumt, saknar att strosa i den butiken sedan man flyttade från stan. Men idag ska jag inte klaga, jisses så jag shoppat, parfym, nalle, grunden till nästa års adventsstake (!!!!) och lite påskpynt samt småsaker till Lurans kalas... Nu är det dock dax att bege sig ut i snön och hämta hem busungen och börja göra lite tacos. Önskar dig en fin kväll! Och jag hoppas du hittar några passande gardiner. KRAM

2010-01-28 @ 15:07:50
URL: http://lurans.blogg.se/
Smilla säger

Vilka härligt fina koppar du fyndat =)

Spännande att läsa en massa om dig ;)

2010-01-28 @ 15:23:57
URL: http://smillasplats.blogg.se/
Madde säger

läser ikapp lite!! =) vilka underbart söta klänningar med namn!! =)



och sätta blommor i en kopp vilken strålande ide!! så fint de blev!! =)



hoppas du har en bra dag!!



kram

2010-01-28 @ 15:27:48
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
Nina säger

Tack för idag vännen! Men vi glömde en sak, mobilblogg lektionen ;) Vi kanske får ta en dejt till veckan om du inte kommer på själv hur du ska göra :) Kram kram

2010-01-28 @ 15:28:21
URL: http://ninuz.blogg.se/
vintageRetroPrinsessa säger



Nämen se på sjutton nu kan man äntligen kommentera :)

Hoppas allt är fint.



Så fina koppar .

Har liknande hemma :).

Dock har jag satt mina krokusar i pressglas skålar :)



Ha det finast kram

2010-01-28 @ 16:02:15
URL: http://bambii.blogg.se/
Therése säger

Det var verkligen jätte-jätte fint med dom blå kopparna som krukor!



Och det var ju kul å få läsa ytterligare 7 avslöjande om dig...roligast var ju hur du beter dig under förlossningen och ber om både det ena å andra udda hjälpmedlen hehehe!!

Ha det så bra..KRAMIS!!

2010-01-28 @ 23:45:17
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Duracellmamman säger

Åhh så gullig Du är!! Jätte fina svar! Är egentligen en stor fördel med alal dessa Awards, iallafall de som typ kräver att man ska berätta lite om sig själv. För då får ju jag som läsare veta mer om vem det är som döljer sig där bakom ;-D



Varma kramar!

2010-01-29 @ 13:44:30
URL: http://www.duracellmamman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: