Lusten att vara tvärt emot




Det är nästintill skrattretandeenformig och
likriktad massmedia är för tillfället.

Bara inloggningssidan på blogg.se säger väl allt?!

Träna si, träna så, lyft, spring, knip och pust och stön!

Nytt år, nytt liv. Undra just hur många som lovat
sig själv det? Som kör stenhårt med träning och sund kost
 i ett par veckor innan de faller tillbaka i gamla vanor igen...

Numera får jag en sådan där barnslig trotsig känsla när
jag överöses av ett visst budskap, eller ideal.

Exempelvis då en i mina ögon smal kvinna illustrerar
en artikel "så går du snabbt ner 5 kg". Detta då fem kilo
på denna kvinna dels gör henne i princip underviktig, dels
känns som ett hån gentemot "normalmulliga" som efter
att ha gått ner dessa fem kilo ändå har 15 kg till att ens vara
i närheten av hur denna kvinna ser ut i utgångsläget...

Likt en trotsig treåring vill jag då stampa med
fötterna
och protestera!

Tror minsann att jag ska börja röka, köpa
en segway för att aldrig behöva röra på mig i onödan
och äta upp godiset ovan till frukost ;-P

Skämt och sido, jag applåderar medvetna
val och livsstilsförändringar
om de varar mer än
frjorton dar och där välmående i form av en fungerande
kropp
och en känsla av energi är målet snarare än en
desperat jakt på cm och kg.

Jag försöker själv tänka långsiktigt och få till en balanserad
kost
där exempelvis konstgjorda tillsatser och socker är
komponenter som jag försöker undvika i alla fall på veckodagarna...

Hur jag lyckas med det är emellertid en annan femma ;-P

Men visst, jag erkänner, januari är alltid en månad
då jag föreställer mig att nu, i år, så är det det nog det år
då jag verkligen tar mig tid för mig själv och investerar i bätte
hälsa och mående genom att etablera en sundare livsstil.

Mitt första steg får bli att inte börja röka, inte köpa en segway
och hålla mig till gröt istället för godis till frukost :-)

Det är målsättningar som jag utan tvekan kan
uppfylla till 100% i alla fall *ler*

Vilka målsättningar har ni med er
 hälsa och mående 2012?


Ps. TACK för all respons i inlägget nedan, det är alltid
roligt att veta hur andra tänker... För att sedan ändå
uppdatera i den takt man själv orkar och hinner *ler* Ds.






Ing-Britt säger

Gomorgon vännen!



Hur har din natt varit? Bra hoppas jag. Jag har iaf sovit bättre än på veckor, känner mig faktiskt ganska utvilad.



Idag är jag ledig, såå skönt. Jag ska försöka hitta min tvättstuga nånstans där nere bakom alla drivor med tvätt hihi..



Nytt år = Nytt liv... Ja det är väl något även jag påstår mig fixa varje år i januari ;).

Fast jag tror det är ganska sunt att sätta upp mål man vill nå, men de måste vara realistiska sen tror jag även man behöver ge sig själv en morot.

Mitt mål detta år är att försöka få in mera av den vardagliga motionen, tex gå till affären som faktiskt ligger ganska nära mm.



Önskar dig en bra start på nya veckan, många kramar Ing-Britt <3

2012-01-16 @ 08:19:05
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Susan säger

Jag tycker att det är för mycket med kroppfixerande och det har jag tyckt länge. Ideealet hos unga tjejer nu för tiden är inte normalt över huvudtaget för ideealet för dom är att vara hur smal som helst.



Jag trivs där jag är nu så har inga planer på att banta osv. Har haft mitt där i ungdomen och det gick illa. För ett tag sedan hade jag att jag tappade en massa kilo som jag inte ville. Nu har det stabiliserats och jag trivs där jag är nu=)



Kramar

2012-01-16 @ 08:22:07
URL: http://susan.itelit.com
Ingela la la säger

Haha, jag känner igen mig i det du skriver. Du vet ju mina "regler" och för mig är det nog viktigast att man återgår till dom igen efter kanske en inte alltför lyckad vecka. Det gjorde jag inte förut. Allt sånt här med livsstilsförändring måste ju komma när man är redo själv men jag tror att har man lite dåligt samvete över sin situation så dras man med så här efter nyår men då kommer man nog inte lyckas. Tyvärr.

Jag är lite som du normalt.. blir lite kärringen mot strömmen ;)



Ha en bra dag!

2012-01-16 @ 08:30:48
URL: http://ingelalala.blogspot.com
Tina säger

Åh du har så rätt gumman! Jag reagerade starkt häromdagen när jag var inne i en blogg där en tjej visade upp märkeskläder. Modellen på bilden var så smal att hon såg sjuk ut. Visst jag vill gå ner i vikt eftersom jag har alldeles för många kilon att bära på MEN jag vill verkligen inte se ut som ett skelett. Tyvärr så är ju modet sånt idag att man måste vara supersmal för att ens kunna titta åt kläderna i affärerna. Usch och fy säger jag bara. Till och med mina fyraåringar har lärt sig ordet tjock! Jag tycker det är hemskt. Bla bla bla nu fick du igång mig märker jag ;-) Ville bara kika in och önska dig en FIN dag hjärtat! KRAM!

2012-01-16 @ 08:41:13
URL: http://frurosmer.wordpress.com
♥ Carina ♥ säger

Det är lite lustigt det där efter nyår, då är gymmen fulla och alla träningspass likaså. Sedan "droppar" folk av eftersom.

Nä... den bästa träningen är den som blir av. Oavsett vilken tid på året ;)

Kram

2012-01-16 @ 08:43:29
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Anna-Lotta säger

ja det är så tröttsamt. och orealistiska kroppsideal börjar sprida sig även till den manliga delen av befolkningen MEN vi kvinnor är fullkomligt upptagna med tankar om hur vi ser ut. från morgon t kväll, på ett sätt som jag är säker på skiljer sig från männens. det är inte nyttigt!! vi måste sluta med det!!! vi duger!! vi är vackra och fina!! det borde vara lag att besöka badhus lite då och då och verkligen se hur andra kvinnor ser ut. inte för att vi ska stå där å glo då men... ha ha. dessutom finns det andra värden i livet. som inte har med yta att göra. skrivet av en estet, ha ha. men heja den som vill ta hand om sig och göra sig fin. självklart.

2012-01-16 @ 08:47:18
Anna-Lotta säger

har slutat med nyårslöften men 2012 kommer få en projektplan. i'll let you know.

2012-01-16 @ 08:48:45
Cissi säger

Det ska var GOTT att LEVA, annars kan det kvitta ;)



KRAM

2012-01-16 @ 09:05:54
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Nina säger

Ja det är skrattretande med alla dessa smala gå ner 5 kg modeller! Ett riktigt hån!

Sundare matvanor och lagom dos motion är mitt motto! Vill bli piggare och få en gladare rygg. Allt sitter inte i kilon och cm. Började denna dag med 40 min simning. Jätte härligt.

Men nu får man vila varslet i soffan en stund ;)

Å hos dig tittar jag in typ 3 ggr om dagen.

Hoppas du får en strålande måndag!

Kramar

2012-01-16 @ 09:12:05
URL: http://ninuz.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Kan bara hålla med och säga amen ler Kloka ord av dig! KRAM

2012-01-16 @ 09:41:30
URL: http://lurans.blogg.se/
Åsa säger

För min del handlar det egentligen inte om bantning även om jag absolut vill gå ner i vikt, men pga mitt dåliga mående och mycket värk, sover mycket och rör mig lite behöver min kropp en lättare börda att bära och kan LCHF hjälpa mig, ja då blir jag glad.

2012-01-16 @ 09:47:48
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
IsaMarie säger

Tack:D Roligt att få dem på bild för en ggns skull, är två personer som betyder mkt för mig:)



Haha, jag tänkte samma sak! Vad tusan är det för 1a sida?! Dessutom så känns de som om de flesta som bloggar är unga tjejer som inte alls borde få allt de där inmatat i sig. Och att va hälsosam e bra, men ngn måtta får de va:)

2012-01-16 @ 10:41:28
URL: http://isamarie.blogg.se/
Linda säger

Hahaha, jag håller med dig! Bra skrivet! :)

Kram

2012-01-16 @ 10:43:17
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
ansepanse säger

:) jag äter allt min gröt på morgonen jag också :) målet för 2012 är väl annars att jag ska må bra i största allmänhet

en fin dag till dig vännen - bamsekramar ♥

2012-01-16 @ 11:35:11
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Åsa säger

Om man ska sätta igång med hälsoprojekt så ska man ju göra det för att man vill det, inte för att det är nytt år (även om själva grejen med just januari är att det är nytt och ett blankt blad (år). Vi har börjat med lchf just, det är rätt roligt (so far so good, det är ju bara en vecka än så länge, idag kom dock kokboken som jag beställt och då tror jag att det blir lite bättre och framför allt lättare. Sidor på internet i alla ära, men en bok är alltid en bok och man är ju en tant (stolt) så en bok är att föredra). Bra för mitt blodsocker är det också vilket antagligen min diabetesläkare blir glad över. Synd att jag inte har typ 2 för då kunde man ju slippa sprutor. Å andra sidan är jag så van nu att jag inte vet hur det vore utan.



Ang. bloggandet: Jag tycker det är roligt med de som bloggar varje dag - i rimliga mängder, inte kanske "nu har jag diskat" och sen inget mer - man har ju lite att se fram emot. Samtidigt är jag ju lite dålig på det själv.



Kram!

2012-01-16 @ 12:19:40
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Anna-Lotta säger

ursäkta om jag trampar nån på tårna nu men det här med "dagens outfit"????! är inte det nåt du kan börja med, therese. ha ha. nej jag skojjar. alltså vad signalerar det från ung tjej till annan. gammal tant också... är det de nya nu? att bli modebloggare. programledarjobbet är ute....

2012-01-16 @ 12:37:34
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Detta är nog det enda jag kan LOVA ni aldrig kommer att få skåda i denna blogg. Fast man ska aldrig säga aldrig, kanske dyker jag upp här i min onepice, eller i mina jägarkläder någon dag ;-D

2012-01-16 @ 14:25:17
URL: http://lurans.blogg.se/
Anna-Lotta säger

ja men DET hade ju vart störtskönt. det väntar jag på. själv tänkte jag att ha "dagens fläck på kläderna". ha ha ha. jag är bara bitter småbarnsförälder. inget ont i detta.

2012-01-16 @ 15:04:13
Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma säger

Jag vill fortsätta röra på mig äta bra och även jag vet till 100 % att jag inte kommer börja röka=) Ha en fin dag! Kram

2012-01-16 @ 15:08:20
URL: http://kampan.blogg.se/
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Åh vad jag håller med!



Kram Erica

(som påbörjat pulverdiet och ska testa poledance på söndag...)

2012-01-16 @ 19:31:37
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Åh vad jag håller med!



Kram Erica

(som påbörjat pulverdiet och ska testa poledance på söndag...)

2012-01-16 @ 19:31:54
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Helen säger

Jag tror att nästa års nyårslöfte får bli att INTE skaffa en segwag;)

Jag har då börjat med zumba idag så jag hakar på att börja träna i januari;) Mest av allt för att få bättre ork och må bättre.

Kram

2012-01-16 @ 19:57:37
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Emilia säger

Låter sunt vännen! <3 Jag ska köra på som vanligt är det tänkt. Äta det jag gillar, i måttliga mängder och träna på.. Funkar för mig :) Även långsiktigt. Det är skönt!!

Kraaam

2012-01-16 @ 19:59:15
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Du menar väl dagen fläckAR dvs i plural?! Jag ser iaf som en palett till piccasso efter att ha umgåtts med mina ungar ett par timmar fniss KRAM!

2012-01-16 @ 20:24:24
URL: http://lurans.blogg.se/
cecce säger

Tycker du har en härlig inställning och målsättnig:-)

Mitt mål med 2012 är att må bra, skratta mycket, röra på mig en del och äta gott...fast med måtta!



Kramar!!

2012-01-16 @ 22:41:44
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: