I backspegeln - 2009



Vår fina ljusstake som vi fick i julklapp - bloggade om den redan i januari 2009...
Så den som väntar på något gott... ;-)


* * *

Jag har sett en hel del bloggare som på olika sätt sammanfattat sitt år, och
jag tänker inte vara sämre så här kommer mitt 2009 i sammanfattning!

Mina svar på 30 frågor om 2009, och tillika en liten sammanfattning av året som gått
- efter att ha utmanats av
Duracellmamman


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Hm... jag älskar utmaningar och brukar försöka mig på att testa nya saker (både i stort och smått) men jag kan ju säga att jag aldrig fått äran och lyckan att följa ett barns resa på det sätt jag/vi får följa Lurans - varje dag händer något nytt! Sedan kom jag just på att jag ju gjorde min första tatuering.


2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag ger inte nyårslöften annat än att jag ska vara rädd om mina nära och kära, och det är jag oavsett nyårslöfte eller ej. Sedan brukar jag ju alltid vilja leva sundare och tappa något kilo, men på den punkten har året som gått varit en katastrof, men på ett positivt sätt då jag är gravid!


3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, flera stycken - men absoluta höjdpunkten var när min bror och svägerska fick sin Ellie och jag blev faster för första gången ♥


4. Dog någon som stod dig nära?
Nej, som tur är har jag inte behövt gå på någon begravning under 2009. Däremot blev vi tvugna att ta bort vår älskade Dobby, och han om någon stod mig nära. Jag hör hans tassar mot golvet fortfarande ibland... Saknaden är stor.


5. Vilka länder besökte du?
Som småbarnsförälder har jag varit otroligt hemastadd, men en underbar tripp till London med min bästa vän har jag i alla fall hunnit med - tack mannen för den underbara 30-års presenten!!!


6. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010?
En mer framgångsrik älgjakt ;-) Och pengar i plånboken så att jag kan renovera som jag vill här hemma...


7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?
15 juni, då fick vi plus på stickan - Luran skulle bli storasyster!!!

8. Vad var din största framgång 2009?
Kungliga Skogs- och Lantbruksakademiens pris för framstående doktorsarbete. Har nog inte smält det ännu...

9. Största misstaget?
Hm... har säkert gjort massor av "misstag" men väljer att se dem som erfarenheter istället ;-) Ett av dem visar jag HÄR.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, endast småkrämpor - vilket jag är enormt glad för! Dock en sprucken tand som gjorde livet surt ett tag.


11. Bästa köpet?
Jordvärmen!!! Det är en lycka att inte behöva elda var dag. Och så klart vår Bus!


12. Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom att vi grävde jordvärme så måste det ha varit inköpet av en liten båt så vi tar oss till vår stuga.


13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Det är mycket som gjort mig glad, min familj och vänner gör mig alltid glad. Och varje gång jag får en puss/kram av Luran svämmar hjärtat över av lycka!!! Men det som rörde mig till tårar var beskedet att min bror och svägerska väntar barn - det var stort!


14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?
Tja, det måste väl vara "Här kommer Pippi Långstrump" med tanke på hur besatt Luran är av dessa filmer och så "Gummibjörn" på You Yube - en annan av Lurans stora favoriter.


15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag är lycklig över att jag är jag, och lever det liv jag lever här och nu, så min glädjekurva pekar spikrakt uppåt!


16. Vad önskar du att du gjort mer?
Spenderat mer tid med vår hund i skog och mark, läst lite fler böcker och kanske talat om för mina nära och kära hur mycket de betyder för mig lite oftare.


17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Suttit och pendlad i en bil till ochfrån arbetet :-/. Gillar mitt jobb men önskar så att jag slapp pendla dagligen.

18. Hur tillbringade du julen?
Med mina nära och kära!

19. Blev du kär i år?
Ja, om och om och om igen i min man :-)

20. Favoritprogram på TV?
Ser inte så ofta på TV nu för tiden, men inredningsprogram och nyheter blir det när jag väl tittar.


21. Bästa boken du läste i år?
Oj, så svårt... Har läst en hel del. Men Viveca Sten var en trevlig ny bekantskap, och Lars Keplers Hypnotisitören lämnade bestående intryck. Åsa Larssons senaste var också toppen. Men BÄSTA boken måste ju vara "Serudia boken" som Luran pryder omslaget på!

22. Största musikaliska upptäckten?
 -

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? Jag fick ett mycket fint arband av mina grannar och ett par klockrena tofflor av min svägerska - men bäst av allt var ju att få omge sig med familjen denna dag!


25. Något du önskade dig men inte fick?
Ett nytt kök...

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2009? Åt mammas goda smörgåstårta och umgicks med familj och vänner.

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Tja, det finns väl alltid saker som man inte skulle säga nej tack till - en lotto vinst eller annan oväntad inkomstförstärkning exempelvis, men som headern i min blogg säger: "Var tacksam över det du har, inte otacksam över det du saknar", en devis som jag väljer att anamma!

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2009?
Mammakläder och makens stora härliga tröjor.


29. Vem saknade du?
Dobby, och "Djupsjöarna".


30. De bästa nya människorna du träffade?
Varma och omtänksamma bloggvänner!!!


+ En "bonus" fråga som jag bara var tvungen att lägga till ;-)

31. Vad har hänt under 2009 vad gäller pyssel, hus och hem?
En hel del pysslande har det blivit under året, med en stark slutspurt tack vare Beas "Novemberutmaning, använd det du har". Jag har blivit vän med min symaskin och en hel del målande har det blivit. En mängd brädor har också tryckts, där receptbrädorna blev en storsäljare.

Hallen har gjorts om (taket målats och väggarna tapetserats, samt så har vi byggt ett elementskydd). Köket har fått vit panel istället för furufärgad (ryser) och nya tapeter är uppe även där, sist men inte minst har ju Lurans rum tapetserats om och ställts i ordning.

Utomhus har det också hänt en hel del, det mest påtagliga är att tomten är helt uppgrävd på grund av jordvärmen. Mannen har byggt uthus/bod + hundbur och jag hade min älskade kryddodling i min pallkrage (visst minns ni min dörr?!)

Vi har även gjort färdigt vår lilla sommarstuga invändigt.

2010 väntar en mängd nya projekt, bland annat ska Fröets rum göras i ordning,
och så ska tomten återställas...


* * *
 

Ni som ännu inte gjort listan ovan och vill få lite hjälp att sortera de stora händelserna 2009 tycker jag ska haka på och göra listan, skriv gärna en kommentar så jag kan kika in och se
vad som var speciellt för just DIG 2009!




Livet i byn säger

Vilket fint år du haft, min lista ser inte lika rolig ut som din. Men så är ju livet, just när man står där mitt i!



~Livet i byn

2010-01-01 @ 12:24:36
URL: http://livetibyn.blogg.se/
lolla säger

hejsan

vilken bra lista och vilket fint år du haft...

hade missat din tatuering..hihi..snygg..jag är juh barnsligt förtjust i tatueringar..kom på att jag inte visat min som jag gjorde inovember...

Ska nog klura på en lista jag åxå..få se om den kommer på bloggen eller bara i min dagbok ;)

kramar i massor...min fina bloggvän

lolla

2010-01-01 @ 12:27:41
URL: http://lollashus.blogg.se/
Mamma Russin säger

hej gumman..



god fortsättning .. hoppas ni får ett alldeles underbart 2010.. :)



krmakram

2010-01-01 @ 12:41:19
URL: http://enburkrussin.se
Tekla Maräng säger

oj vilken sammanfattning av ditt år... det verkar ha varit klart lyckat, förutom Dobby.

Hoppas att detta nya 2010 ska bli lika bra eller helst ännu bättre.

Kramar Marie:)

Ps den där ljusstaken önskade jag mig redan till förra julen 2008 men har inte lyckats att få den än, fniss-

2010-01-01 @ 15:11:42
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Anne säger

God fortsättning stumpan!

Kul läsning, det kommer säkert bli ett riktigt spännande år!

Kram kram

2010-01-01 @ 15:52:23
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Therese säger

God fortsättning! Och vilken rolig läsning :)

Kram

2010-01-01 @ 16:10:47
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Johanna säger

Önskar dig ett fantastiskt 2010! :) Ska med sammanfatta året!

2010-01-02 @ 10:11:11
URL: http://skuggis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: